Jak informowaliśmy w lutym, Agencja Rozwoju Przemysłu i Grupa Przemysłowa Baltic planują budowę fabryki wież na potrzeby morskich farm wiatrowych. Zostanie ona ulokowana na Wyspie Ostrów w Gdańsku. Produkcja ma ruszyć za dwa lata.
Szacunkowa wartość inwestycji wynosi około 450 milionów złotych. Jeszcze w lutym spółka Aranda, będąca częścią ARP, w porozumieniu z Grupą Przemysłową Baltic, również należącą do ARP, podpisała memorandum o współpracy z hiszpańską spółką GRI Renewable Industries, która trudni się dostawami komponentów dla branży offshore i onshore.
Fabryka, która zostanie zbudowana w Gdańsku na Wyspie Ostrów, ma być w stanie wyprodukować do 120 wież rocznie. Harmonogram zakłada, że produkcja ruszy w 2024 roku. Wcześniej w fabryce ma znaleźć zatrudnienie 360-400 osób.
Zakład powstanie na terenach należących do Agencji Rozwoju Przemysłu. Będzie składać się z hali do produkcji wież dla morskich farm o powierzchni 38 tys. metrów kwadratowych, malarni o powierzchni 17,5 tysiąca metrów kwadratowych oraz placów składowych o powierzchni ponad 93 tysięcy metrów. Kompleks będzie też uzupełniony o wytwórczy zakład antykorozji, który ma umożliwiać śrutowanie, metalizowanie i malowanie gotowych komponentów.
Wieże będą transportowane z fabryki drogą morską lub lądową. Według zamysłu twórców, ma być najnowocześniejszym kompleksem tego typu w basenie Morza Baltyckiego.
Kierownik projektu MEW Agencji Rozwoju Przemysłu Włodzimierz Pomierny mówił podczas kwietniowego ToGetAir 2022, że decyzja o przeniesieniu portu instalacyjnego z Gdyni do Gdańska również sprzyja projektowi budowy fabryki.
– Z ARP do DCT jest blisko, chociaż trzeba pokonać Zakręt Pięciu Gwizdków. Sprawdzaliśmy, że wieże farm wiatrowych mogą go pokonać.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej