Gaz-System poinformował w mediach społecznościowych o trwających pracach przy planowanym terminalu FSRU, który ma dostarczać nawet 6 mld m3 gazu ziemnego rocznie. W ten sposób nie tylko zostanie wzmocnione bezpieczeństwo energetyczne Polski, ale też zostanie otwarta droga dla jej roli jako dystrybutora tego surowca dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.
Jak informuje koncern w Zatoce Gdańskiej rozpoczęła się budowa związana z utworzeniem infrastruktury dla nowego terminala LNG. Wcześniej, w lipcu tego roku, miały miejsce prace przygotowawcze, co wiązało się m.in. z pogłębianiem dna, obejmujące blisko 656 tys. m2 akwenu. Część materiału wydobytego podczas pogłębiania dna Zatoki Gdańskiej zostanie wykorzystana do uzupełnienia plaży w Górkach Zachodnich (przy wejściu nr 21). Reszta trafi na specjalny obszar zrzutu wyznaczony przez Urząd Morski w Gdyni.
W debacie dla gazety „Rzeczpospolita” Olgierd Hurka, dyrektor Pionu Realizacji FSRU w Gaz-System podkreślił, że budowa terminalu FSRU w Gdańsku „domyka koncepcję Bramy Północnej oraz umożliwi Polsce zajęcie kluczowego miejsca na gazowej mapie regionu”.
Przypomnijmy, działania poprzedzono oczyszczeniem dna morskiego z obiektów ferromagnetycznych. Następnie ruszyły prace czerpalne, które podzielono na cztery etapy. Pierwszy z nich obejmuje pogłębienie fragmentu dna, na którym powstanie przyszłe nabrzeże terminalu. W kolejnej fazie roboty będą kontynuowane w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej infrastruktury, aż do budowanego przez Urząd Morski w Gdyni falochronu osłonowego. Ostatnie dwa etapy obejmą południową i wschodnią część morskiego placu budowy.
Gdy zakończą się prace pogłębiarskie, zostaną przeprowadzone roboty kafarowe, związane z wbijaniem pali w dno morskie. Prace te muszą być prowadzone z uwzględnieniem warunków pogodowych oraz tzw. okresu wrażliwego środowiskowo, kiedy przyroda w tym rejonie jest szczególnie podatna na zakłócenia, np. z powodu tarła ryb. Te etapy prac będą trwać do 2026 roku.
Aktualnie trwa również budowa samej jednostki nawodnej FSRU, która będzie przeznaczona do regazyfikacji gazu. Cięcie blach pod nią miało miejsce w lipcu tego roku. Wykonawcą jest południowokoreańska stocznia w Ulsan, należąca do koncernu HD Hyundai. Jest zakontraktowana u japońskiego armatora Mitsiu OSK Lines (MOL).
Program FSRU obejmuje budowę nabrzeża i morskiego gazociągu oraz rozbudowę krajowego systemu przesyłowego o blisko 250 km nowych gazociągów lądowych. Oddanie do eksploatacji nowego terminalu jest zaplanowane na przełom 2027 i 2028 roku.
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Vattenfall po 25 latach zamyka przybrzeżną farmę wiatrową Irene Vorrink w Holandii
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Inwestycje wokół offshore mogą sięgnąć ok. 900 miliardów złotych - to trzykrotność całego projektu CPK
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki