Dwóch pracowników tureckiej stoczni złomowej zginęło w wyniku wypadku podczas demontażu statku wycieczkowego Carnivala.
Organizacja pozarządowa NGO Shipbreaking Platform informuje, że wypadek miał miejsce 12 lipca, kiedy pracownicy demontowali Carnival Inspiration w stoczni złomowej w Aliaga w Turcji. Grupa twierdzi, że chociaż szczegóły incydentu są niejasne, dwóch pracowników zginęło w wyniku spalenia po rzekomym wybuchu pożaru w maszynowni.
Carnival Inspiration początkowo został zakupiony przez Ege Çelik, stocznię z unijnej listy zatwierdzonych zakładów recyklingu statków. Statek został jednak później przeniesiony do Metas, zakładu recyklingu statków niedawno przejętego przez Ege Çelik, ale jeszcze nie będącego częścią wykazu UE.
- Niedawna tragedia to kolejne smutne przypomnienie o tym, jak niebezpieczny może być recykling statków - powiedziała w oświadczeniu NGO Shipbreaking Platform.- W ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy turecki przemysł recyklingu statków dotknęły inne tragiczne wypadki. Dwóch pracowników straciło życie w dwóch stoczniach, które znajdują się na Liście UE zatwierdzonych zakładów recyklingu statków.
Potrzeba więcej miejsc do ekologicznego recyklingu
Według organizacji pozarządowej Shipbreaking Platform, Aliaga odnotowała gwałtowny wzrost liczby statków sprzedawanych na złom, ponieważ armatorzy unikają plażowania w południowej Azji. Według danych tureckiego Ministerstwa Środowiska w ciągu ostatnich pięciu lat w Aliaga zdemontowano 714 statków.
- Spiętrzenie statków w Aliaga nie może zagrażać zarządzaniu BHP – powiedział Ingvild Jenssen, dyrektor wykonawczy i założyciel organizacji pozarządowej Shipbreaking Platform. - Statki wycieczkowe z platformami są notorycznie złożonymi strukturami pełnymi przedziałów i potencjalnie śmiertelnych zagrożeń, które wymagają wykwalifikowanej siły roboczej i czasu na rozbiórkę. Aby zmniejszyć obecną presję na Aliaga, UE musi zwiększyć dodatkowe zdolności w UE zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem. W nadchodzących latach jest wiele statków do złomowania, a ci, którzy szukają zrównoważonych rozwiązań, potrzebują więcej opcji.
Według Platformy od 1992 roku, kiedy wielka eksplozja kosztowała życie siedmiu pracowników w Ege Çelik, lokalne organizacje pozarządowe zgłosiły co najmniej 47 zgonów zawodowych w Aliaga. Poważnym problemem jest również narażenie na toksyny, takie jak azbest.
- Przyczyny wypadków niestety pozostały takie same w ciągu ostatnich 30 lat – powiedział Asli Odman, akademik i wolontariusz w Stambule Health and Safety Labor Watch. Jednak pracownicy również chorują i umierają z powodu chorób zawodowych wiele lat po narażeniu się na toksyny. Wskaźniki zachorowań na raka w Aliaga są znacznie wyższe niż średnia turecka.
- Europa musi objąć wiodącą rolę w wymaganiu wyższych standardów i nie powinna dłużej zakładać, że warunki są zadowalające tylko dlatego, że na papierze wydają się one zgodne – dodał Odman.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów