Szkoła Morska w Gdyni od pewnego czasu prowadzi kursy powiązane z operacjami przy użyciu statków typu jack-up. Z uwagi na ekstremalne warunki pracy tych jednostek, w kursie uczestniczyli wytypowani pracownicy administracji morskiej wydającej pozwolenia wykonywania czynności i kontrolującej ich egzekwowanie na polskich wodach terytorialnych.
– Biorąc pod uwagę przyspieszenie, które ostatnio dało się zauważyć, odnotowujemy rosnącą ilość kursantów na wszystkich szkoleniach dotyczących morskich farm wiatrowych – mówi Alfred Naskręt, dyrektor Szkoły Morskiej w Gdyni.
Niecodzienną zachętą dla pracodawców jest element "Boat Transfer", realizowany za pomocą oryginalnego symulatora CTV (crew transfer vessel), czyli statku do transportu załogi i obsługi morskich farm wiatrowych - jedynego w Polsce.
– Zejście z falującej jednostki na wieżę to czynność wymagająca szczególnych umiejętności, które należy dobrze wyćwiczyć. Korzystanie z symulatora CTV pozwala na stopniowe przyzwyczajanie się do stanu morza. Można więc trenować, te konieczne do pracy umiejętności, w kontrolowanych i bezpiecznych warunkach, bez narażania zdrowia i życia – tłumaczy dyrektor Naskręt.
I jak wylicza, dzięki symulatorowi, możliwe jest pozorowanie trzech stanów morza wzbogacone o efekty zwiększonego falowania, zakłóceń komunikacji radiowej, hałasu silnika, porywów wiatru, burzy, czy też opadów deszczu.
– Eskalacja utrudnień szybko skutkuje zamierzonymi rezultatami, na które czekali kursanci oraz zleceniodawcy – podkreśla dyrektor.
Szkolenie na symulatorze CTV prowadzone jest w ramach szkoleń Global Wind Organization (GWO). Rekomendowane są one szczególnie w kontekście wspomnianego już bezpieczeństwa pracowników, którzy w przyszłości podejmą się pracy przy polskich farmach wiatrowych na Bałtyku.
Administracja morska szkoliła się na symulatorze jack-up'a
W szkoleniach zorganizowanych przez Szkołę Morską w Gdyni udział wzięli w ostatnim czasie pracownicy lnspektoratu Nadzoru i Monitorowania Bezpieczeństwa Ruchu Morskiego Urzędu Morskiego w Gdyni. Mowa o kursie Jack-Up Simulator, przedstawiającym specyfikę pracy samonośnych jednostek przystosowanych do budowy i obsługi morskich turbin wiatrowych.
Swoją wiedzę rozszerzali pracownicy z zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej. Kurs był możliwością zapoznania się z problematyką pracy jednostek typu jack-up 4-leg przy budowie i obsłudze morskich turbin wiatrowych.
Jak ocenił inż. kpt. żw. zastępca dyrektora ds. inspekcji morskiej Maciej Jeleniewski z Urzędu Morskiego w Gdyni, przedstawiony zakres podstawowej wiedzy teoretycznej oraz udział w symulacji podejścia do monopala, załadunku dźwigiem elementów ciężkich oraz pre-loadingu, pozwoli zespołowi ds. MEW na pełniejsze zrozumienie zagadnień związanych z bezpieczeństwem operacji przeładunkowych w porcie oraz w czasie montażu elementów morskiej elektrowni wiatrowej na akwenach morskich.
Kurs dostarczył również wiadomości z zakresu najnowszych międzynarodowych standardów bezpieczeństwa stosowanych dla jednostek do budowy morskich farm wiatrowych.
– Dzięki udziałowi w takim szkoleniu możliwa będzie realizacja zadań przewidzianych dla administracji morskiej z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na obszarach powstających MFW – podkreśla Alfred Naskręt.
Dodajmy, że od 15 czerwca Szkoła Morska w Gdyni została uznana jako Knowledge Partner Ocean Technologies Group (OTG), natomiast 25-letnia współpraca z norweską firmą Seagull wygaśnie 31 grudnia 2022 roku.
Dobrą informacją jest fakt, że Seagull został częścią OTG.
– W związku z tym połączono jego produkty i usługi z innymi markami zajmującymi się edukacją i oceną wiedzy oraz umiejętności załóg, co jeszcze lepiej zaspokoi potrzeby w zakresie szkoleń morskich. Dostępna aktualnie biblioteka OTG zawiera potężną bazę wiedzy dla każdego zainteresowanego. Co więcej, planowana jest dalsza rozbudowa i do kolejnych działań została zaproszona również Szkoła Morska w Gdyni – podsumowuje Alfred Naskręt.
O Szkole Morskiej
Szkoła Morska w Gdyni jest członkiem założycielem Krajowej Izby Gospodarki Morskiej oraz członkiem Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej i Polskiego Forum Przemysłów Morskich. Szkoła działa aktywnie w Polskim Klastrze Morskim, będąc w jego władzach. W lipcu 1998 roku szkoła uzyskała międzynarodowy certyfikat jakości wg standardów ISO 9001:2000 w zakresie organizacji i prowadzenia szkoleń o profilu morskim, przyznany przez Lloyd’s Register Quality Assurance.
Kadra dydaktyczna składa się ze 150 najlepszych w swojej dziedzinie dydaktyków i praktyków z długoletnim doświadczeniem zawodowym w pracy na statkach morskich, w tym instrumentalnych Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, aktualnie Uniwersytecie Morskim w Gdyni, w przedsiębiorstwach żeglugowych i Administracji Morskiej oraz w zarządzaniu placówkami edukacyjnymi, w tym SDK (Studium Doskonalenia Kadr).
Dodatkowo dysponuje olbrzymią bazę techniczną, co zapewnia jej daleko zaawansowaną samodzielność.
Dni otwarte Politechniki Morskiej już po świętach
Litewska inicjatywa "Save the Batlic Sea" w murach Uniwersytetu Morskiego w Gdyni
2. edycja konferencji Academic Gdynia Innovation Days zakończona
Prof. Bradford Parkinson, "ojciec systemu GPS", doktorem honoris causa Uniwersytetu Morskiego w Gdyni
Oskary Ratownictwa – Gala Safe Water Angels 2024
II Konferencja Centrum Transferu Technologii UMG „Academic Gdynia Innovation Days” zapowiedziana