Trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym. Termin przyjęcia planowany jest jeszcze w czwartym kwartale br. – wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu.
Jak wyjaśniono, projektowane rozwiązania, dotyczące zmiany ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych przedsięwzięć w sektorze naftowym „ograniczą liczbę organów zaangażowanych w przygotowanie i realizację tej samej inwestycji oraz liczbę prowadzonych w tej samej sprawie postępowań”.
W uzasadnieniu podkreślono m.in., iż „niezbędne jest sprawne przeprowadzenie szeregu inwestycji zwiększających dostępność bezzbiornikowych (kawernowych) pojemności magazynowych na ropę naftową i produkty naftowe, rurociągów przesyłowych dla ropy naftowej bądź produktów naftowych, celem zwiększenia możliwości niezakłóconego korzystania z tych aktywów oraz zapobieżenia sytuacji niedoboru pojemności magazynowych dla podmiotów prowadzących działalność na rynku paliwowym”.
Jak powód wprowadzenia planowanych rozwiązań, podano zagrożenia dotyczące dostępności pojemności magazynowych na potrzeby sektora naftowego, konieczność zapewnienia ciągłości zaopatrzenia krajowego rynku w ropę naftową i paliwa w sytuacjach kryzysowych, potrzebę bieżącego zarządzania i optymalizowania pracy rafinerii PKN Orlen w Płocku, jak również zgłaszane przez producentów i handlowców oraz Agencję Rezerw Materiałowych problemy z uzyskaniem usługi magazynowej pod zapasy interwencyjne oraz handlowe.
W informacji wspomniano jednocześnie, że „jedynym magazynem kawernowym w Polsce, niedostosowanym w pełnym zakresie jego pojemności nominalnych do wymagań ustawowych określających dostępność zgromadzonych zapasów” jest obecnie Podziemny Magazyn Ropy i Paliw „Góra” (PMRiP). Podkreślono też, iż „w kontekście modernizacji i rozwoju PMRiP „Góra”, należy zauważyć, że największymi ryzykami obarczone są tzw. inwestycje liniowe polegające na budowie rurociągów ropy naftowej, produktów naftowych (paliw), wody technologicznej i solanki”.
Opóźnienia w realizacji tych przedsięwzięć – jak wskazano – „wynikają głównie z trudności w nabywaniu praw do dysponowania gruntami i konieczności aktualizacji lub ponownego pozyskiwania decyzji administracyjnych, w tym na drodze sądowej wobec braku porozumień z właścicielami”.
„W związku z powyższym, niezbędne jest stworzenie ram prawnych ułatwiających i przyśpieszających realizację rozpoczętego już programu inwestycyjnego, którego efektem będzie odczuwalny w najbliższych latach skutek w postaci zwiększenia dostępnych w PMRiP +Góra+ pojemności magazynowych pod zapasy obowiązkowe oraz zapasy agencyjne ropy naftowej i paliw” – zaznaczono w informacji zamieszczonej w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Jak podano, odpowiedzialnym za opracowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym jest wicepremier Jacek Sasin, minister aktywów państwowych – resort ten odpowiada za przedłożenie projektu Radzie Ministrów. Podano przy tym, że planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to czwarty kwartał 2020 r.
PMRiP „Góra” należy do spółki Inowrocławskie Kopalnie Soli (IKS) „Solino” z Grupy Orlen. Od 2002 r. w wyeksploatowanych podziemnych kawernach solnych, na głębokości 300 do 350 metrów, są tam magazynowane strategiczne dla kraju zapasy ropy i paliw gotowych, głównie oleju napędowego. Spółka informowała wcześniej, że dzięki zrealizowanym tam w latach 2011-15 inwestycjom magazyn ten osiągnął docelową wielkość ponad 6 mln metrów sześc. pojemności - w sumie 12 kawern, z czego siedem na surowiec, a pięć na paliwa.
IKS zapowiadały wcześniej, że w latach 2017-21 w ramach swej strategii, obejmującej m.in. wzrost wydajności podziemnego magazynowania surowca i paliw, zwiększenie produkcji solanki w zależności od potrzeb odbiorców i zwiększenie udziału w segmencie sprzedaży soli, inwestycje z tym związane wyniosą tam ponad 200 mln zł.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych