• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Polacy popłyną na wyprawę antarktyczną

jk

30.08.2017 10:55 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Polacy popłyną na wyprawę antarktyczną - GospodarkaMorska.pl

Na przełomie lutego i marca przyszłego roku polska ekipa będzie badała występowanie i dystrybucję kryla na Antarktyce. Na organizację ekspedycji przyznano  87580 euro. Wyprawa odbędzie sie na jednostkce RV Maria S. Merian.

Przyznano finansowanie projektu FINWAP: Comprehensive assessment of a fin whale (Balaenoptera physalus) high-density area along the West Antarctic Peninsula. Podczas realizacji projektu przeprowadzony będzie pobór próbek kryla za pomocą sieci trałowych w obszarze badań w celu:

  • określenia różnorodności garunkowej kryla,
  • określenia charakterystycznego dla gatunków występowania i rozmieszczenia kryla w kolumnie wody,
  • modelowania przestrzennego rozmieszczenia garunków kryla w obszarze badań,
  • analizy struktury populacji kryla,
  • zrozumienia zależności pomiędzy rozmieszczeniem a zagęszczeniem różnych gatunków kryla.

Mapa wskazuje obszar badań oraz 41 stacji badawczych.

Dodajmy, że polarny statek badawczy RV Maria S. Merian został zbudowany w Stoczni Marynarki Wojennej na kadłubie dostarczonym przez gdańską firmę Maritim Ltd. Statek budowany był na zlecenie niemieckiej stoczni Kröger Werft GmbH & Co. KG należącej do stoczni Fr. Lürssen. Ostatecznym odbiorcą jest niemieckie Federalne Ministerstwo Nauki i Badań, a użytkownikiem Instytut Leibnitza z Warnemünde. Jednostka przeznaczona do prowadzenia prac badawczych na wodach Morza Bałtyckiego, Morza Północnego i na Północnym Atlantyku aż do granicy lodów. Wyposażenie specjalistyczne umożliwia personelowi naukowemu wykonywanie całego szeregu badań i pomiarów w zakresie oceanografii, geologii, chemii morza, biologii, meteorologii oraz geofizyki. Uzyskane wyniki będą analizowane i opracowywane już na pokładzie statku jeszcze w czasie trwania rejsu. Autonomiczność jednostki wynosi 35 dni.

Na śródokręciu w kadłubie statku znajduje się studnia umożliwiająca opuszczanie za pomocą specjalnej wciągarki urządzeń pomiarowych na głębokość ponad 10000 m.

Statek badawczy Maria S. Merian otrzymał napęd spalinowo-elektryczny z dwoma azipodami firmy Schottel umieszczonymi w części rufowej umożliwiającymi w powiązaniu z dziobowym pędnikiem strumieniowym typu Schottel Pump Jet pełną kontrolę pozycji statku w ramach kompleksowego systemu pozycjonowania dynamicznego. Zapewniają one również dobre własności manewrowe w pełnym zakresie dostępnych prędkości. Elektrownia okrętowa obejmuje dwa zespoły prądotwórcze o mocy po 1600 kW i dwa po 1200 kW.

Na statku zamontowano bramownicę rufową o udźwigu 200 kN, trzy żurawie o udźwigu po 50 kN i dwa pomocnicze żurawie o udźwigu po 15 kN przeznaczone do obsługi sprzętu pomiarowego i badawczego jak również inne urządzenia pokładowe takie jak np. różne wciągarki. Przewidziano również możliwość przewozu 17 dziesięciostopowych kontenerów na pokładzie i 13 w ładowni.

Maria S. Merian w liczbach

Pojemność GT:  5300
Nośność: 1345 t
Długość całkowita: 94,80 m
Długość między pionami: 88,20 m
Szerokość: 19,20 m
Wysokość boczna: 9,50 m
Zanurzenie: 6,50 m
Napęd spalinowo-elektryczny: 2 x 2100 kW, 1 x 1600 kW
Elektrownia okrętowa: 5600 kW
Prędkość maksymalna: 15 w
Zasięg: 7500 Mm
Załoga: 21 ludzi
Personel naukowy: 22 ludzi

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.