ew/Offshore-Energy/The Switch
Pandemia COVID-19 zmieniła sposób, w jaki funkcjonuje świat. Międzynarodowe rządy wdrożyły bezprecedensowe środki bezpieczeństwa w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa. Życie, jakie znamy, uległo drastycznej zmianie wraz zamykaniem kolejnych punktów usługowych i fabryk. Największym zagrożeniem dla planety pozostają jednak zmiany klimatyczne. Dlaczego w tym przypadku przywódcy polityczni nie są tak nieugięci i aktywni?
„Dlaczego kryzys klimatyczny nie wywołał tak samo stanowczej reakcji rządów jak pandemia koronawirusa?” - pyta Asbjørn Halsebakke, kierownik produkcji w Yaskawa Environmental Energy / The Switch.
Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że każdego roku siedem milionów ludzi umiera z powodu zanieczyszczenia powietrza. Ta sama organizacja donosi, że w latach 2030–2050 co roku dochodziło do dodatkowych 250 000 zgonów bezpośrednio w wyniku globalnego ocieplenia (było to związane z takimi czynnikami jak stres termiczny i niedożywienie). Do tego należy dodać stale podnoszący się poziom mórz, pożary i ekstremalne zjawiska pogodowe.
Halsebakke uważa, że żegluga ma do odegrania kluczową rolę w walce ze zmianami klimatu, ale najpierw musi przejść własną przemianę.
„Prace są w toku. IMO wyznaczyło ambitny, ale kluczowy cel zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 50% (w porównaniu z poziomami z 2008 r.), do 2050 r., a nadrzędnym celem jest ich całkowite wyeliminowanie.
„Kiedy rozmawiam z armatorami, zwykle zauważam, że chętnie wprowadzają zielone technologie, pomagają zmniejszyć emisje i wdrażają rozwiązania w kierunku bardziej zrównoważonej żeglugi. Ale, szczerze mówiąc, nie mogą dokonać tego przejścia samodzielnie. Potrzebują pomocy ”- wyjaśnia Halsebakke.
Żegluga jest bardzo kapitałochłonnym rynkiem, dlatego inwestowanie w rozwiązania przyjazne dla środowiska może nie być priorytetem armatorów. W związku z tym, sektor potrzebuje wsparcia ze strony rządów i organów regulacyjnych, aby zapewnić politykę i instrumenty, które ułatwią ekologiczną zmianę.
Według Halsebakke, wyższe podatki od statków o niskiej efektywności środowiskowej zachęcałyby do wdrażania lepszych, ekologicznych rozwiązań, a dochód z tych podatków mógłby być wykorzystywany do wspierania rozwoju i instalacji nowych technologii.
Podkreślił, że rządy powinny ponosić większy ciężar finansowy związany z przestrzeganiem surowszych przepisów w taki sam sposób, jak obecnie udzielają pomocy związanej z pandemią.
„Badania nad zielonymi paliwami syntetycznymi czyli niejako szczepionką przeciwko zanieczyszczeniom - można przyspieszyć i centralnie wspierać, a technologię, która jest już dostępna i sprawdzona dzisiaj, taką jak baterie i systemy hybrydowe, wykorzystywać szerzej dzięki czemu natychmiast zmniejszylibyśmy emisję floty światowej. Jeśli pandemia koronawirusa coś nam udowodniła to na pewno jest to fakt, że możemy osiągnąc niezwykłe efekty w krótkim czasie. Mam wielką nadzieję, że światowe rządy potraktują zmiany klimatycznie poważnie i zdecydują się na pomoc również w tym zakresie" - podsumowuje Halsebakke,
To największy karp złowiony na wędkę. Padł rekord świata (foto)
00:02:49
Brytyjczyk złowił jedną z najniebezpieczniejszych ryb świata (wideo)
Rekord świata pobity. Gigantyczny tuńczyk ważył ponad 400 kg!
00:04:31
Ile tlenu pochodzi z oceanu? Drugie płuco planety [wideo]
Zatrucie Odry - najnowsze informacje
00:00:45
Samiec konika morskiego rodzi tysiąc młodych! Zobacz jeden z najciekawszych porodów w przyrodzie (wideo)
00:00:00
U wybrzeży Norwegii złowiono gigantycznego halibuta
00:00:00
Złowiono 300-kilogramowego olbrzyma (wideo)
00:00:49
Wyłowili 100-kg głowę rekina. Resztę zjadło coś olbrzymiego (wideo)
00:01:10
Największa ryba na świecie znaleziona u wybrzeży Portugalii [video]
00:01:00
Odkryto rybę z samego dna Rowu Mariańskiego! (foto, wideo)
MRiRW planuje zmniejszyć liczbę statków do połowów na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Delfin, który pływał w pobliżu placu Św. Marka w Wenecji, wyprowadzony na otwarte morze
Tysiące słoni morskich zginęło w wyniku epidemii ptasiej grypy
Prezydent zawetował ustawę o utworzeniu Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry. MKiŚ odpowiada
Prezydent podpisał ustawę dot. pomocy dla armatorów statków rybackich