Rozpoczęliśmy nieformalny dialog z Komisją Europejską, aby pieniądze z Funduszu Odbudowy jak najszybciej pomogły w gospodarczym restarcie kraju - poinformowało w środę Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
Jak czytamy w komunikacie resortu, w ramach Funduszu Odbudowy Polska będzie miała do dyspozycji ponad 57 mld euro. Podstawą do sięgnięcia po te środki będzie Krajowy Plan Odbudowy (KPO), który musi przygotować każde państwo. Przygotowanie KPO koordynuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR), ale w prace zaangażowane są inne resorty, regiony, interesariusze społeczni, gospodarczy oraz eksperci zewnętrzni.
"Z regulacji unijnych wynika, że Krajowy Plan Odbudowy, musi zostać przedstawiony Komisji Europejskiej do końca kwietnia 2021 roku. Komisja Europejska ma 2 miesiące na ocenę i podjęcie decyzji o wsparciu finansowym w ramach KPO. MFiPR już teraz rozpoczęło nieformalny dialog z Komisją Europejską, aby późniejsza dyskusja poszła sprawniej, a pieniądze z Funduszu Odbudowy jak najszybciej pomogły w gospodarczym restarcie kraju" - mówi cytowana w komunikacie wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Warunkiem uzyskania wsparcia z Funduszu Odbudowy jest nie tylko wskazanie konkretnych inwestycji, które pomogą wrócić na odpowiednie tory rozwoju, ale przede wszystkim wskazanie reform w dziewięciu obszarach, których ma dotyczyć wsparcie w ramach KPO. Chodzi o: innowacyjność, edukację, cyfryzację, rynek pracy, spójność terytorialną, zrównoważony transport, redukcję ubóstwa i wykluczenia społecznego, zdrowie oraz transformację energetyczną.
"Podczas spotkań z KE będziemy się koncentrować przede wszystkim na wskazaniu reform oraz określeniu, jakiego typu inwestycje będą je wspierały. Na pierwszym spotkaniu, które odbędzie się jutro, omówimy obszar innowacyjności. Przez kolejny miesiąc, dwa razy w tygodniu, będziemy spotykać się z Komisją Europejską, by omówić wszystkie obszary wsparcia w ramach KPO" – zaznacza Jarosińska-Jedynak.
"Wychodzimy z założenia, że "kto pyta, nie błądzi" i już na tym etapie chcemy poznać oczekiwania Komisji Europejskiej i dowiedzieć się, czy pokrywają się one z naszymi założeniami" - dodała. Jej zdaniem takie rozeznanie pozwoli na dalszym etapie prac stworzyć ostateczną wersję Krajowego Planu Odbudowy, która nie będzie wymagała długich negocjacji z KE.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej przewiduje, że Polska przedstawi Komisji Europejskiej gotowy Krajowy Plan Odbudowy na początku 2021 roku.
MFiPR wskazało, że w pierwszym etapie prac nad PKO zebrano propozycje inwestycji od resortów i samorządów. Wpłynęło ponad 1200 projektów dotyczących różnych dziedzin - 588 nadesłały regiony, a 662 resorty. Następnie dokonano ich analizy, identyfikacji spójności z celami KPO oraz opracowano kryteria oceny projektów. Zweryfikowano, które z nich mogą być finansowane z KPO oraz te, które po spełnieniu odpowiednich warunków mogą być sfinansowane z innych źródeł (na przykład z polityki spójności, Funduszu Sprawiedliwej Transformacji).
"Analizowaliśmy zgłoszone inwestycje w oparciu o Mapę Drogową KPO (Matryca) - narzędzia do porządkowania zgłoszonych propozycji projektów do Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Obecnie w ramach 8 grup roboczych powołanych w MFiPR trwa proces łączenia projektów w projekty parasolowe. Kolejnym krokiem będzie stworzenie już finalnej listy wiązek projektów, w ramach których będzie można ubiegać się o wsparcie z KPO" - czytamy w komunikacie resortu.
Równolegle od resortów zbierano projekty reform w obszarach, których ma dotyczyć wsparcie w ramach KPO. Resort podkreślił, że są one równie istotne w rozmowach z Komisją Europejską, co konkretne inwestycje. Stanowią bowiem warunek dla uzyskania wsparcia inwestycyjnego.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych