jk
Rozważane przez amerykański Kongres nowe sankcje USA wobec Rosji mogą zaszkodzić projektom Gazpromu - gazociągom Nord Stream 2 i Turecki Potok, a rosyjski koncern przyznał, że istnieje taka możliwość - podał we wtorek dziennik gospodarczy "Wiedomosti".
Gazeta zwraca uwagę na prospekt dotyczący nowej emisji euroobligacji Gazpromu. Mowa jest w nim o tym, że jeśli obecnie rozważana w USA wersja ustawy o sankcjach wejdzie w życie, to może to opóźnić, a nawet - jak głosi dokument - "zapobiec ukończeniu projektów przez grupę". Wśród takich projektów, jak precyzują "Wiedomosti", wymienione zostały Nord Stream 2 i Turecki Potok.
Wcześniej władze Gazpromu zapewniały, że wprowadzenie nowych sankcji nie przeszkodzi w budowie Nord Stream 2.
Zdania ekspertów rosyjskich w sprawie skutków ewentualnych sankcji dla projektów Gazpromu są podzielone. Analityk Raiffeisenbanku Andriej Poliszczuk powiedział "Wiedomostiom", że zagraniczne firmy w swoich decyzjach o udziale w budowie obu gazociągów uwzględniają możliwość wprowadzenia sankcji.
"Jeśli nawet sankcje przestraszą potencjalnych inwestorów, to Gazprom ma wystarczająco dużo zasobów, by zakończyć budowę rurociągów własnymi siłami. A ryzyko podjęcia decyzji politycznych utrudniających realizację projektów jest moim zdaniem niewielkie" - powiedział Poliszczuk.
Natomiast zdaniem innego eksperta, analityka rynku gazowego Michaiła Krutichina z RusEnergy, jeśli sankcje USA zostaną rozszerzone, to gdy pojawi się ryzyko ich zastosowania, firma Allseas, zajmująca się układaniem morskiego odcinka Tureckiego Potoku, może wycofać się z dalszych prac. Krutichin wątpi, czy w tym przypadku na jej miejsce zgodzą się przyjść inni podwykonawcy.
Natomiast "na razie nie ma żadnej decyzji i Gazprom będzie nadal budować rurociąg" - zastrzega ekspert.
Planowane nowe sankcje amerykańskie przeciwko Rosji dotyczą m.in. finansowania powyżej pewnych sum budowy przez Rosję gazociągów eksportowych. Projekt ustawy o sankcjach został przyjęty przez Senat USA, lecz aby wszedł w życie, wymaga jeszcze przyjęcia przez Izbę Reprezentantów i podpisania przez prezydenta Donalda Trumpa.
Gazociąg Nord Stream 2 ma powstać na dnie Bałtyku, równolegle do uruchomionego w 2011 roku gazociągu Nord Stream. Ma to być dwunitkowa magistrala gazowa o mocy przesyłowej 55 mld metrów sześciennych surowca rocznie z Rosji do Niemiec. Partnerami Gazpromu w tym projekcie jest pięć zachodnich firm energetycznych: austriacka OMV, niemieckie BASF-Wintershall i Uniper (wydzielona z E.On), francuska Engie i brytyjsko-holenderska Royal Dutch Shell. Gazociąg ma być gotowy pod koniec 2019 roku i wtedy też Rosja zamierza zaprzestać przesyłania gazu rurociągami biegnącymi przez terytorium Ukrainy. Budowie Nord Stream 2 sprzeciwiają się Polska, kraje bałtyckie i Ukraina.
Turecki Potok (Turkish Stream) to projekt gazociągu z Rosji do Turcji biegnącego po dnie Morza Czarnego. Projekt zakłada budowę dwóch nitek, z których pierwszą popłynąłby do Turcji gaz na jej własne potrzeby, a druga mogłaby być przeznaczona do sprowadzania surowca przeznaczonego dla krajów na południu Europy. Budowę Tureckiego Potoku Gazprom rozpoczął 7 maja br.
Z Moskwy Anna Wróbel
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych