pc
Kurs węgierskiego forinta znacznie się wzmocnił po rekordowych spadkach z ostatnich dni – poinformowała w piątek prasa węgierska, upatrując przyczyn m.in. w szansie na bardziej restrykcyjną politykę monetarną.
W czwartek w ciągu dnia kurs węgierskiej waluty wzrósł do 323 forintów za euro, podczas gdy w poniedziałek sięgał historycznego minimum - 330,25 ft za jedno euro. W piątek rano euro kosztowało 324 ft.
Wzrost kursu był – według węgierskiego portalu gospodarczego Portfolio.hu – spowodowany sugestią, że Stany Zjednoczone mogłyby znieść opłaty celne na niemieckie samochody, jeśli w zamian za to Unia Europejska zniesie cła na samochody amerykańskie.
Mówił o tym w środę na spotkaniu z przedstawicielami niemieckich koncernów motoryzacyjnych amerykański ambasador w Niemczech Richard Grenell. Jednakże w odpowiedzi kanclerz Angela Merkel oznajmiła, że rozmowy na temat obniżenia cła nie mogą się toczyć tylko z USA, lecz powinny obejmować "wszystkie kraje, z którymi handlujemy samochodami, gdyż inaczej nie będzie to zgodne z normami WTO".
Wpływ na wzrost kursu forta mogło mieć – według portalu Index.hu - także to, że w środę Węgierski Bank Narodowy (MNB) upublicznił protokół z posiedzenia w sprawie stóp procentowych, na podstawie którego można oczekiwać w najbliższej przyszłości nieco bardziej restrykcyjnej polityki monetarnej. W protokole napisano m.in., iż „członkowie rady stwierdzili, że z powodu zmiany kontekstu międzynarodowego nie mogą trwale się utrzymywać w dalszym horyzoncie polityki monetarnej luźne warunki monetarne”.
MNB jest jednym ostatnich banków centralnych w regionie, które nie zaczęły podnosić stóp po luźnej polityce monetarnej ostatnich lat, co według węgierskich specjalistów mogło być jedną z przyczyn rekordowego spadku kursu forinta w ostatnich tygodniach.
Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów
Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę
Alarm dla portów. Potrzebna aktywizacja przemysłu Unii Europejskiej
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego