pc
USA wszczęły przed WTO postępowania przeciwko UE, Chinom, Kanadzie, Meksykowi i Turcji ws. ceł odwetowych, nałożonych przez te kraje w reakcji na amerykańskie taryfy na stal i aluminium - podało w poniedziałek biuro przedstawiciela USA ds. handlu.
"Stany Zjednoczone podejmą wszelkie konieczne kroki, by chronić nasze interesy i wzywamy naszych partnerów handlowych do wspólnej konstruktywnej pracy nad problemami spowodowanymi przez ogromną, utrzymującą się nadwyżkę zdolności produkcyjnych w sektorach stali i aluminium" - powiedział cytowany w komunikacie przedstawiciel USA ds. handlu Robert Lightizer.
Według USA cła odwetowe na amerykański eksport nałożone przez Chiny, UE, Kanadę, Meksyk i Turcję są "całkowicie nieuzasadnione w świetle reguł międzynarodowych" i wydają się "naruszać zobowiązania członków Światowej Organizacji Handlu wynikające z Porozumienia WTO".
"Kroki podjęte przez prezydenta (Donalda Trumpa) są całkowicie legalne i w pełni uzasadnione w świetle prawa USA i międzynarodowych reguł handlowych - powiedział Lightizer.
"Zamiast współpracować z nami w celu rozwiązania wspólnego problemu, niektórzy z naszych partnerów handlowych zdecydowali się odpowiedzieć cłami odwetowymi zaprojektowanymi tak, by ukarać amerykańskich pracowników, rolników i firmy" - dodał.
Amerykańskie ministerstwo handlu stwierdziło w styczniu 2018 roku, że import produktów ze stali i aluminium grozi osłabieniem bezpieczeństwa narodowego USA, w związku z czym w marcu prezydent Trump postanowił nałożyć cła na import tych produktów, początkowo wyłączając z nich UE, Kanadę i Meksyk. Od 1 czerwca cła objęły wszystkich partnerów handlowych USA.
W odpowiedzi na działania Waszyngtonu UE, Kanada, Chiny, Meksyk i Turcja nałożyły cła odwetowe na amerykańskie towary o całkowitej wartości ponad 24 mld dolarów. Dodatkowo UE zapowiedziała dalsze cła w wysokości 10-50 proc. na import produktów o wartości 4,2 mld USD, które mają wejść w życie 1 czerwca 2021 roku. UE, Kanada i Meksyk zaskarżyły też amerykańskie cła przed WTO.
Przedstawiciele rządu Kanady utrzymują, że zastosowana przez USA przesłanka związana z bezpieczeństwem narodowym jest "absurdalna" i "obraźliwa", biorąc pod uwagę tradycyjnie bliskie stosunki między oboma krajami. Urzędnicy amerykańscy wskazują, że źródłem zagrożenia nie jest Kanada, ale słabość rodzimego przemysłu stalowego i aluminiowego.
W przypadku Kanady i Meksyku, spór handlowy z USA toczy się w kontekście trwających renegocjacji Północnoamerykańskiego Układu o Wolnym Handlu (NAFTA). Po lipcowych wyborach prezydenckich i parlamentarnych w Meksyku wszystkie strony zadeklarowały gotowość kontynuowania rozmów przez lato, ale prezydent Trump zapowiedział, że nie podpisze zmodernizowanej umowy przed zaplanowanymi na jesień wyborami do Kongresu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych