pc
Do piątku w południe do Urzędu Regulacji Energetyki trafiło 10 wniosków o cofnięcie koncesji na obrót gazem z zagranicą. Ma to związek z ostatnią nowelizacją ustawy o zapasach paliw, przewidującą nowe zasady utrzymywania obowiązkowych zapasów gazu.
Lipcowa nowela ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym przewiduje, że od 1 października wszystkie przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się importem gazu muszą utrzymywać jego zapasy obowiązkowe na nowych zasadach.
Ustawa zawiera także termin 5 sierpnia na składanie do URE wniosków o cofnięcie koncesji na obrót gazem z zagranicą, albo oświadczenia o zaprzestaniu przywozu gazu. Przedsiębiorstwa obrotu i importerzy, którzy złożą w terminie takie wnioski, zostaną zwolnieni z obowiązku utrzymywania zapasów.
W całym kraju liczba ważnych koncesji na obrót gazem z zagranicą wynosi 70. Jak poinformowało PAP URE, do południa w piątek wpłynęło 10 wniosków o cofnięcie takiej koncesji. Do Urzędu trafiło również osiem oświadczeń o zaprzestaniu przywozu gazu z zagranicy. URE zastrzegło jednak, że liczba ta nie jest ostateczna, bo termin wysłania informacji upływa o północy z soboty na niedzielę.
Nowelizacja ustawy o zapasach przewiduje, że od 1 października 2017 r. importerzy gazu, którzy jego obowiązkowe zapasy utrzymują poza granicami kraju, muszą - w celu zapewnienia zdolności ich przesyłu do Polski w razie kryzysu energetycznego - zarezerwować tzw. ciągłe zdolności przesyłowe na połączeniach transgranicznych (interkonektorach). Zarezerwowane zdolności mają pozwalać na przesłanie całości zapasów w każdych warunkach do kraju w ciągu maksimum 40 dni i dodatkowo nie mogą być wykorzystywane w żadnych innych celach, np. handlowych. Za niezgodne z ustawą wykorzystanie grożą kary pieniężne. Według rządu, nowelizacja ma na celu przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa dostaw w sytuacjach kryzysowych.
W czasie prac nad ustawą w parlamencie niektórzy importerzy gazu podnosili, że nowe regulacje spowodują nieopłacalność importu, m.in. z powodu wysokich kosztów utrzymywania wymaganych przepustowości na interkonektorach.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych