pc
Negocjatorzy Unii Europejskiej są gotowi zaoferować brytyjskiej premier Theresie May strefę wolnego handlu po Brexicie, ale podkreślają, że w przeciwieństwie do jej planu musi istnieć granica celna, która sprawi, że handel nie będzie całkowicie płynny - wynika z wewnętrznego dokumentu UE, do którego dotarł Reuters.
Dokument - który ma trzy strony - przedstawia argumenty przeciwko lipcowej propozycji brytyjskiej premier w sprawie przyszłych relacji UE z Londynem.
Zawiera m.in. cytat słów szefa Komisji Europejskiej Jean-Claude'a Junckera z orędzia o stanie UE, wygłoszonego w PE w Strasburgu 12 września. Juncker mówił wtedy, że propozycja May, aby po Brexicie brytyjskie towary mogły nadal trafiać na wspólny rynek na zasadach unijnych, jest nieakceptowalną próbą pozostania tylko w wybranych częściach (jednolitego rynku)".
Dokument przedstawia poglądy unijnych negocjatorów na temat planu May, który - jak podkreśla Reuters - również napotyka ostrą opozycję w ramach jej własnej partii.
Nieformalne spotkanie przywódców krajów unijnych w ubiegłym tygodniu w Salzburgu było okazją dla brytyjskiej premier do przedstawienia propozycji z Chequers, czyli stanowiska Wielkiej Brytanii w różnych obszarach dotyczących Brexitu. Przywódcy unijni odrzucili jednak tę propozycję.
Brytyjscy politycy i media krytycznie ocenili przebieg szczytu UE w Salzburgu, atakując unijnych przywódców za próbę wymuszenia ustępstw na W. Brytanii przez publiczne upokorzenie premier May i za brak dobrej woli w negocjacjach. Szef Rady Europejskiej Donald Tusk odpowiedział na te ostre reakcje w Wielkiej Brytanii, że Londyn od tygodni wiedział, jakie jest stanowisko UE, i że się ono nie zmieni.
Dokument, na który we wtorek powołuje się Reuters, nie zawiera żadnych szczegółów, stwierdzając, że plan May "dałby Wielkiej Brytanii nieuczciwą przewagę nad konkurencją".
Jego autorzy podkreślają również, że urzędnicy unijni "przyjmują z zadowoleniem [...] wnioski dotyczące opracowania ambitnego nowego partnerstwa", dla którego "warunek wstępny" powinny stanowić kwestie dotyczące wolnego handlu.
Wskazuje też, że brytyjskie towary uzyskałyby nieskrępowany dostęp do unijnego rynku tylko wtedy, gdyby Zjednoczone Królestwo po Brexicie w pełni podlegało unijnym regulacjom na takich samych zasadach, jak inni członkowie jednolitego rynku, w tym w kwestii nadzoru.
Ponieważ Wielka Brytania zdecydowanie wykluczyła to, mówiąc, że opuści unijny jednolity rynek i unię celną, dokument mówi, że jedyną opcją w takiej sytuacji jest umowa o wolnym handlu, podobna do tej, jaką ma blok z Kanadą lub Japonią.
Dokument podkreśla, że taka umowa nie może zapewnić całkowicie płynnego handlu po Brexicie; musi istnieć granica celna między UE a Wielką Brytanią.
"W rezultacie handel Wielkiej Brytanii będzie z czasem mniej ściśle zintegrowany gospodarczo z UE niż obecnie, na przykład transgraniczne łańcuchy dostaw nie będą działać płynnie" - cytuje dokument agencja prasowa.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych