pc
Temat dyrektywy gazowej powinien być jednym z pierwszych, omawianych podczas austriackiej prezydencji w UE - poinformował we wtorek na konferencji prasowej minister energii Krzysztof Tchórzewski.
"Stoimy na stanowisku, że temat rewizji dyrektywy gazowej jest już tak dobrze przygotowany i rozpatrzony we wszystkich państwach, że powinien być jednym z pierwszych tematów podjętych do rozstrzygnięcia przez prezydencję austriacką" - powiedział Tchórzewski.
Austria przejmuje od Bułgarii przewodnictwo w Unii Europejskiej od 1 lipca tego roku.
Minister przypomniał, że rewizja dyrektywy gazowej jest narzędziem dla zapewnienia zgodności gazociągu Nord Stream 2 z prawem Unii Europejskiej.
"Już od dłuższego czasu wiadomo, że Polska jest zdecydowanie przeciwna budowie gazociągu Nord Stream 2. W związku z tym uważamy, że ta infrastruktura zwiększy dominację gazu rosyjskiego w Europie, pozwoli na segmentację przez Gazprom rynków krajowych, oraz wykorzystanie pozycji monopolistycznej kosztem odbiorców europejskich" - powiedział Tchórzewski.
"Ostatnie miesiące służyły nam na wykorzystanie każdego dostępnego kanału komunikacji i każdej okazji do uwrażliwienia na zagrożenia płynące z realizacji tego gazociągu. Podkreślaliśmy konieczność zapewnienia równych warunków funkcjonowania dla każdej infrastruktury gazowej na terytorium Unii Europejskiej" - dodał.
Minister powiedział, że Polska prowadziła w tej sprawie intensywne prace ze wszystkimi państwami UE i zarówno Komisja Europejska jak i Parlament Europejski popierają szybkie prace nad projektem tej dyrektywy.
"Podejmowane przez nas działania na forum europejskim okazały się skuteczne. Postulaty o szybkie procedowanie rewizji dyrektywy są regularnie popierane przez grupę dziesięciu państw europejskich. Inwestycja ta jest już postrzegana nie tylko jako problem pojedynczego kraju, ale jako problem regionalny" - stwierdził szef resortu energii.
Według ministra temat ten został skutecznie podniesiony na poziom ogólnoeuropejski oraz transatlantycki.
"Przyznała to nawet pani kanclerz Niemiec. Nasz wniosek o przeniesienie dyskusji na poziom polityczny poparło 15 delegacji, a podczas ostatniej debaty ambasadorów przy UE chęć prac i szybszego przyjęcia stanowiska rady wyraziło 19 państw, przy wyraźnej opozycji tylko trzech państw zaangażowanych w projekcie Nord Stream 2" - powiedział Tchórzewski.
"Naszym zdaniem to jasno dowodzi, że istnieje już przekonanie, że ten temat powinien na poziomie wspólnotowym znaleźć konkretne rozwiązanie. Dlatego chcielibyśmy, żeby dyskusja nad tą dyrektywą przeszła jak najszybciej z poziomu technicznego na poziom polityczny. Ta szeroka koalicja państw, która nas w tym popiera jest dla nas znakiem, że działania, które prowadzimy od dwóch lat znajdują poparcie" - dodał obecny na konferencji wiceminister energii Michał Kurtyka.
Tchórzewski uważa, że szybki postęp prac nad dyrektywą może tylko wzmocnić pozycję komisji w rozmowach, jeśli chodzi o sprawę tranzytu gazu przez Ukrainę. "Bo zaczęto łączyć te dwa tematy ze sobą. Dlatego też uważamy, że Komisja Europejska powinna pokazać, że prawo wspólnotowe musi być respektowane dla każdej infrastruktury gazowej w Unii Europejskiej" - stwierdził minister.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Rosja wysłała samochody do Kuby. W porcie w Hawanie wyładowano auta „Moskwicz”
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law