pc
Prezydent Andrzej Duda podpisał w czwartek nowelizację ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych. Jej celem jest wydłużenie okresu planowania rozwoju Sił Zbrojnych z 10 do 15 lat.
Wydłużenie okresu planowania resort obrony narodowej uzasadniał dostosowaniem tego cyklu do długookresowych inwestycji oraz do systemu planowania przyjętego w NATO.
Wprowadzenie 15-letniego okresu planowania było jednym z zaleceń przeprowadzonego w latach 2016-17 Strategicznego Przeglądu Obronnego, którego autorzy ocenili, iż perspektywa 10-letnia nie wystarcza wobec potrzeby długookresowych programów zbrojeniowych.
MON zwracało też uwagę na wydłużenie okresu planowania z 10 do 15 lat w NATO, a przez to wydłużenie okresu, na jaki są planowane zobowiązania Polski w ramach Sojuszu.
Zgodnie z ustawą rząd co cztery lata określa szczegółowe kierunki rozwoju sił zbrojnych (dotychczas na 10, a po zmianie na 15 lat). Dokument jest podstawą programu rozwoju sił zbrojnych. Taki program na lata 2017-26 został pod koniec listopada pozytywnie zaopiniowany przez sejmową komisję obrony. Na podstawie programu resort obrony wydaje szczegółowe plany, w tym plan modernizacji technicznej.
Obecnie obowiązujące szczegółowe kierunki przebudowy i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2017-2026 zostały przyjęte przez resort w maju tego roku. Kolejne, już w perspektywie 15-letniej, na lata 2021-2035, powinny zostać przyjęte w 2020 r. Wtedy też powstanie kolejny program rozwoju sił zbrojnych - także operujący w perspektywie 15-letniej.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi