pc
Prezydent Filipin Rodrigo Duterte zapowiedział zajmowanie niezamieszkanych wysp na Morzu Południowochińskim. Słowa prezydenta sprostowało w piątek ministerstwo obrony. Plan Duterte spotkał się z krytyką władz chińskich.
Filipiński resort obrony oświadczył, iż nie ma planów zajmowania nowych terytoriów na Morzu Południowochińskim. Poinformowano o respektowaniu postanowień z 2002 roku regulujących postępowanie na spornych terenach na danym obszarze.
Zapowiedziane przez prezydenta Duterte w czwartek działania filipińskiej armii na niezamieszkanych wyspach na Morzu Południowochińskim będą dotyczyć jedynie naprawy istniejącej infrastruktury – wyjaśnił minister obrony Delfin Lorenzana. Jego zdaniem, Duterte chciałby unowocześnienia takich elementów wyposażenia jak koszary dla żołnierzy, systemy odprowadzania ścieków, generatory energii elektrycznej, latarnie morskie czy przystanie dla rybaków.
– Prezydent miał na myśli jedynie zajęte już terytorium – doprecyzował na spotkaniu z mediami rzecznik armii Restituto Padilla.
Chińskie MSZ wyraziło w piątek zaniepokojenie oświadczeniem prezydenta Filipin. Pekin ma nadzieję, że Manila będzie trzymać się dotychczasowych ustaleń w kwestiach przynależności terytorialnej morskich obszarów w regionie.
W ramach rozpatrywania pozwu złożonego przez Filipiny, Trybunał Arbitrażowy w Hadze uznał 12 lipca 2016 roku za bezzasadne roszczenia Chin do traktowania znacznej części Morza Południowochińskiego jako ich własnej strefy ekonomicznej.
W orzeczeniu Trybunału wskazano, że Chiny naruszyły tradycyjne filipińskie prawa połowowe w rejonie mielizny Scarborough Shoal oraz pogwałciły suwerenne prawa Filipin poprzez eksplorację złóż ropy i gazu na ławicy Reed Bank. Obie wspomniane formacje fizjograficzne wchodzą w skład archipelagu Spratly, do którego różnych części zgłaszają także roszczenia Wietnam, Malezja i Brunei.
Chiński rząd, który rości sobie prawa do około 85 proc. obszaru Morza Południowochińskiego, odrzucił orzeczenie trybunału.
Chińskie roszczenia doprowadziły też do sporu terytorialnego z Wietnamem, Malezją, Tajwanem i Brunei. Przez Morze Południowochińskie prowadzą ważne szlaki żeglugowe. Ocenia się, że wartość transportowanych nimi towarów sięga 5 bln dolarów rocznie. W ostatnich latach Chiny rozpoczęły intensywne prace przy sztucznym powiększaniu powierzchni wysp wchodzących w skład archipelagu Spratly. USA kwestionuje roszczenia Chin do tego akwenu.
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku