Oficjalnie zakończono projekt „Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego (KSBM) Etap I”, który był prowadzony w latach 2011-2013 przez Urząd Morski w GDyni. Wartość projektu opiewała na kwotę ponad 111 mld zł, w tym ze środków Funduszu Spójności pochodziło ponad 86 mln zł.
Celem projektu była poprawa bezpieczeństwa żeglugi, zwiększenie nacisku na ochronę środowiska na terytorium morskim Polski oraz prowadzenie nadzoru nad przestrzeganiem prawa przez użytkowników morza.
W ramach pierwszego etapu projektu zostały całkowicie zmodernizowane i rozbudowane systemy monitorowania ruchu administracji morskiej na terenie VTS Zatoka Gdańska i VTMS Szczecin Świnoujście. W ramach tych działań wymienione zostały sensory radarowe, łączność VHF, stacje AIS, kamery dalekiego zasięgu, oprogramowanie VTS. Dodatkowo rozbudowano zaplecze informatyczne oraz łączności a także zwiększono obszary objęte monitoringiem. Wprowadzono również monitoring ruchu morskiego rejonu tranzytu statków zmierzających do portów Zatoki Gdańskiej i Federaci Rosyjskiej.
Wszystkie służby polskich portów wyposażono w radary portowe, kamery, środki łączności, stacje hydro-meteo, elektroniczny dostęp do baz danych i informacji związanej z bezpieczeństwem żeglugi.
Kolejnym elementem inwestycji była budowa nowego systemu łączności operacyjnej dla służby SAR (Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa), ponieważ dotychczas używany system uległ całkowitemu zużyciu w przeciągu wielu lat eksploatacji. Nowy system łączności zapewnił łączność dla jednostek biorących udział w akcji ratowniczych na morzu.
Zakończono także budowę Krajowej Sieci Stacji Bazowych Systemu Automatycznej Identyfikacji Statków (AIS-PL) oraz Morską Krajową Sieć Differential Global Positioning Sysytem (DGPS-PL). Pierwszy z systemów umożliwia identyfikację statków oraz informację o ich ruchu w Polskiej Wyłącznej Strefie Ekonomicznej przekazując tym samym podstawowe informacje do współpracujących z administracją instytucji oraz w ramach struktury europejskiej wymiany informacji o ruchu statków. Natomiast system DGPS zapewnia korektę pozycji GPS, co jest szczególnie istotne w przypadku występowania zakłóceń sygnału satelitarnego oraz potrzeb realizowania inwestycji na morzu wymagających bardzo dokładnego pozycjonowania.
W ramach projektu zmodernizowano również system wykrywania zanieczyszczeń olejowych zainstalowany na samolocie patrolowym Urzędu Morskiego w Gdyni. System pozwala na prowadzenie monitoringu powierzchni morza, dokumentowanie zanieczyszczeń i wykrywanie ich sprawców.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych