• <

Płock popiera projekt CPK – deklaruje szef Rady Miasta z PO

pc

28.06.2018 17:59 Źródło: PAP
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Płock popiera projekt CPK – deklaruje szef Rady Miasta z PO

Partnerzy portalu

Płock popiera projekt CPK – deklaruje szef Rady Miasta z PO - GospodarkaMorska.pl

Dla Płocka budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) to ogromna szansa, w tym na zyskanie szybkiego połączenia kolejowego - oświadczył w czwartek przewodniczący rady tego miasta Artur Jaroszewski (PO) i jednocześnie zadeklarował poparcie dla projektu inwestycji.

W porządku obrad czwartkowej sesji radnych Płocka znalazł się punkt dotyczący planów budowy CPK oraz perspektyw rozwoju linii kolejowej łączącej to miasto z lotniskiem. Założenia projektu przedstawił Marcel Klinowski z zespołu doradczego Pełnomocnika Rządu ds. CPK.

Przewodniczący płockiej rady wyraził przekonanie, że miasto to jest jednym z tych, „które z ogromną nadzieją patrzą na projekt budowy CPK”. Podkreślił przy tym, że przedsięwzięcie to jest „szczególnie istotne z punktu widzenia połączonego z budową CPK komponentu drogowo-kolejowego, zwłaszcza kolejowego”.

„Dla Płocka budowa CPK to ogromna szansa. Dlatego popieramy ten projekt” – oświadczył Jaroszewski. I zaapelował „by to, co będzie się działo z budową CPK, a zwłaszcza z jego komponentem drogowo-kolejowym związanym z Płockiem nie odbywało się bez udziału miasta”.

„Nie chcemy być głównym decydentem. Natomiast prosimy o konsultacje z nami, by nie wytyczano nowych dróg i szlaków biegnących w pobliżu Płocka bez udziału władz samorządowych. O to prosimy i deklarujemy swoją współpracę w tym zakresie” – powiedział Jaroszewski.

Klinowski, wspominając, że Port „Solidarność” ma powstać na terenie mazowieckich gmin Baranów, Teresin i Wiskitki – 80 km na południe od Płocka – podkreślił, że „jest to miejsce w sercu Europy, które zapewni transport osób w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, zamieszkałym łącznie przez 180 mln osób, w którym najszybciej rośnie ruch lotniczy w całej Unii Europejskiej”.

„Budowa samego Portu +Solidarność+ to 37 tys. miejsc pracy na lotnisku oraz do 150 tys. miejsc pracy w jego otoczeniu, na terenie Mazowsza. To również olbrzymia szansa dla polskiego przemysłu, na rozwój polskiej gospodarki” – zaznaczył członek zespołu doradczego Pełnomocnika Rządu ds. CPK w Ministerstwie Infrastruktury.

Zwrócił uwagę, że strategiczna inwestycja, planowana do 2027 r., to także korzyści wynikające z ochrony środowiska w związku z rozbudową sieci kolejowej. „CPK to jest głównie rozwój krajowej sieci kolejowej, zwiększenie dostępności komunikacyjnej poszczególnych regionów” – mówił Klinowski. Ocenił przy tym, iż obecna oferta kolejowa w miastach liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, których jest w Polsce ponad 100, jest niewystarczająca.

„Płock ma bardzo słabą ofertę, jeżeli chodzi o kolei. I rząd ma zamiar, w ramach programu CPK, to bardzo mocno zmienić” – zapewnił Klinowski. I jednocześnie zapowiedział, że Port „Solidarność” będzie „najlepiej skomunikowanym miejscem na kolejowej mapie Polski”. „Będzie miał bezpośrednie połączenia ze 120 miejscowości zamieszkałych w sumie przez 13 mln ludzi” – wyliczył.

Według niego, dzięki planowanym inwestycjom, szacowany czas przejazdu koleją na trasie Płock-CPK wyniesie w 2027 r. 25 minut, a na trasie Płock-Warszawa będą to 42 minuty, gdy obecnie najszybsze połączenie to 2 godz. 30 minut przez Kutno. „To jest rewolucja, jeżeli chodzi o to, co będzie się na tych terenach tutaj działo” – ocenił.

Członek zespołu doradczego Pełnomocnika Rządu ds. CPK wyjaśnił, że wokół tego lotniska, pomiędzy Warszawą a Łodzią powstanie Airport City, „które będzie zbliżać obie te aglomeracje do siebie i będzie centrum gospodarczym dla całego regionu Mazowsza oraz województwa łódzkiego”. „Będzie oznaczało również inwestycje w regionie płockim, jako jednym z tych najbliższych tej największej od 30 lat inwestycji infrastrukturalnej w Polsce” – podkreślił Klinowski.

Przypomniał, że w ubiegłym tygodniu weszła w życie ustawa o CPK, „która przyspieszy proces inwestycyjny związany z budową samego węzła przesiadkowego, czyli nowego portu lotniczego wraz węzłem kolejowym”. Jak dodał, powstanie spółka celowa do realizacji i koordynacji przedsięwzięć w ramach całego programu inwestycyjnego, obejmującego zarówno budowę portu, jak i przebudowę krajowej sieci kolejowej, w tym budowę 850 km nowych linii, a wśród nich linii dużych prędkości między CPK a Płockiem i Włocławkiem – z prędkością maksymalną 250 km/h.

„Planujemy tę inwestycję zrealizować jeszcze przed otwarciem CPK, który ma być otwarty i ma być tam przeniesiony cały cywilny ruch lotniczy z lotniska Chopina w październiku 2027 r. Naszym celem jest doprowadzenie wszystkich inwestycji towarzyszących, zarówno drogowych, jak i kolejowych w celu wystarczającego skomunikowania CPK, jeszcze przed jego uruchomieniem” – zapowiedział Klinowski.

Klinowski poinformował, iż planuje się, aby program inwestycyjny w ramach całego projektu CPK został przyjęty w drodze rozporządzenia Rady Ministrów i opublikowany do końca tego roku. „Kończymy prace nad tą listą i będzie można już niedługo dowiedzieć się, które inwestycje, i w których regionach kraju, będą realizowane właśnie w związku z budową CPK” – dodał.

Partnerzy portalu

legal_marine_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.