PMK
Amerykański departament ds. bezpieczeństwa transportu (NTSB) przeprowadzi ostatnią rozprawę w sprawie katastrofy kontenerowca El Faro 6 lutego w Jacksonville.
W czasie rozprawy zbadane zostaną ostatnie szczegóły z dochodzenia, w tym: relacje świadków, przesłuchania przedstawiciela armatora TOTE oraz amerykańskiej Coast Guard i nagrania audio z czarnej skrzynki jednostki.
NTSB niedawno ujawnił teraz dane z śledztwa dotyczącego tej tragedii. Wśród nich znalazła 510-stronicowy transkrypcja rozmów załogi. Mimo tych informacji śledzy nie mogą jeszcze stwierdzić dokładnej przyczyny wypadku.
- Mamy sprzeczne inforamcje dotyczące lokalizacje centrum sztormu - powiedział Michael Davidson do jednego ze starszych oficerów o godz. 5:03 czasu amerykańskiego, wynika z zawartości transkrypcji. Zaledwie 2,5 godziny później załoga została już wezwana do opuszczenia jednostki.
Transkrypcja zawiera 10 godzin nagrań z sześciu mikrofonów znajdujących się na statku. Jest to najważniejsze źródło informacji dla śledczych. Teraz pozostaje im odpowiedzieć na najważniejsze pytania: które doniesienia o pogodzie dotarły do załogi El Faro, na których z nich opierały się decyzje kapitana i dlaczego kontenerowiec nie oparł się sztormowi.
Statek, mimo ostrzeżeń meteorologów, wypłynął 29 września 2015 roku z Jacksonville na Florydzie do San Juan na Portoryko. Został uszkodzony w wyniku uderzenia huraganu Joaquin i zatonął. Fale sięgały 15 metrów, a siła wiatru - 240 km/h. Z relacji załogi przed utratą łączności wiadomo, że statek miał nieczynne silniki, miał 15-stopniowy przechył, był uszkodzony i nabierał wody.
Rejestrator z czarnej skrzynki jednostki został wyciągnięty z morza 8 sierpnia tego roku. Nagranie, jakie zostało na nim zarejestrowane, okazało się być w dobrym stanie, udało się odzyskać 26-godzinny materiał.
Rozpoczyna się on około 8 godzin po tym, jak El Faro opuścił port Jacksonville (godz. 5.37 rano). O 6.13 jednostka utraciła napęd i zaczęła nabierać wody. W pół do ósmej można usłyszeć nakaz kapitana, by wszyscy opuścili statek. Zapis kończy się 10 minut później.
Polacy, którzy płynęli na pokładzie El Faro należeli do ekipy pomocniczej. Była to najtragiczniejsza katastrofa statku płynącego pod banderą USA od ponad 30
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych