pc
Groźba nadchodzącego twardego Brexit’u czy gwałtowne osłabienie tureckiej liry mogą zachwiać wymianą handlową i stanowić realne zagrożenie dla polskich przedsiębiorców - ocenia we wtorkowym komentarzu Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.
Jak podkreśla KUKE, Wielka Brytania i Turcja to kraje od dawna z powodzeniem eksplorowane przez polskich przedsiębiorców. "Rynki te to w sumie około 147 mln osób, potencjalnych konsumentów, gotowych na to, by nabywać polskie towary" - wskazuje, cytowany w komentarzu, prezes KUKE Janusz Władyczak.
KUKE zwraca uwagę, że w ostatnich miesiącach sytuacja gospodarczo-polityczna tych krajów uległa "dość znaczącej zmianie".
"Załamanie waluty, galopująca inflacja czy wysokie stopy procentowe jakie ostatnio dotknęły Turcję, czy groźba nadchodzącego +twardego Brexit’u+ mogą zachwiać wymianą handlową i stanowić realne zagrożenie dla polskich przedsiębiorców" - czytamy.
Władyczak zwraca uwagę, że 30 marca 2019 r. Wielka Brytania wystąpi ze struktur Unii Europejskiej. "W przypadku +twardego Brexit’u+ z dnia na dzień przedsiębiorcy mogą stanąć przed koniecznością zdobywania nowych certyfikatów, natychmiastowego płacenia akcyzy czy bliżej nieokreślonych ceł, które znacząco mogą podnieść finalną cenę towaru. Jednocześnie pogłębiający się kryzys ekonomiczny w Turcji i słabnąca waluta już teraz negatywnie wpływają na zyski obecnych na rynku tureckim spółek" – podkreśla.
KUKE wskazuje, że Brytyjczycy już zaczynają szukać oszczędności ze względu na spadek siły nabywczej funta w odniesieniu do produktów sprowadzanych spoza Wielkiej Brytanii. "Należy podkreślić, że ponad 70 proc. żywności i ponad 40 proc. maszyn w Wielkiej Brytanii pochodzi z importu z krajów UE" - wskazano. Dodano, że w pierwszym półroczu 2018 r. obserwuje się w Wielkiej Brytanii wzrost upadłości firm o 12,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2017 roku i wzrost niewypłacalności tamtejszych firm.
"Niezależnie od sytuacji biznes musi się toczyć dalej. Powinien on jednak być prowadzony w jeszcze bardziej przemyślany sposób – koniecznie z wykorzystaniem instrumentów, które zabezpieczą nie tylko przed potencjalnymi opóźnieniami w płatnościach, ale i piętrzącymi się ryzykami bankructwa. Wszystko, by niespodziewane sytuacje w kraju, do którego eksportujemy, nie rzutowały na prowadzoną działalność firmy w jego macierzystym kraju" – podkreśla Władyczak.
KUKE przypomina, że ubezpieczenie ryzyka politycznego jest możliwe zarówno w ubezpieczeniach krótko-, jak i średnio- oraz długoterminowych, "dzięki czemu prowadzenie biznesu nawet na rynku o podwyższonym ryzyku, nie zachwieje działalnością firmy i pomoże uzyskać przewagę konkurencyjną.
Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) to polska firma, której akcjonariuszami są Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Rozwoju i Bank Gospodarstwa Krajowego. Ubezpiecza transakcje handlowe polskich przedsiębiorców. Oferuje produkty z gwarancjami Skarbu Państwa oraz ubezpiecza długoterminowe projekty eksportowe o charakterze inwestycyjnym.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych