PMK
Z końcem minionego miesiąca zakończyła się roczna prezydencja Polski w Radzie Państw Morza Bałtyckiego. W ramach naszego przewodnictwa zorganizowano m.in. 3 posiedzenia Grupy Eksperckiej ds. Polityki Morskiej, którym przewodniczyła Monika Niemiec–Butryn, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej w MGMiŻŚ. Spotkania poświęcone były w głównej mierze przeglądowi narodowych dokumentów strategicznych z zakresu gospodarki morskiej. Omawiano również inicjatywy związane z rozwojem polityki morskiej podejmowane w poszczególnych krajach.
W maju br. w ramach obchodów Europejskiego Dnia Morza w Turku (Finlandia) Grupa wspólnie z Komisją Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku (HELCOM) zorganizowała panel dyskusyjny pn. „Partnerstwa dla ekologicznej żeglugi”.
Rada Państw Morza Bałtyckiego (RPMB) jest międzynarodowym forum politycznym powołanym do życia w 1992 r. Obecnie członkami organizacji jest 11 państw, tj. Dania, Estonia, Szwecja, Finlandia, Niemcy, Islandia, Litwa, Łotwa, Norwegia, Polska, Rosja, a także Komisja Europejska.
Celem działalności RPMB jest wzmacnianie bezpieczeństwa i stabilności w regionie poprzez współpracę w obszarach takich jak: ochrona środowiska, transport, komunikacja, rybołówstwo, turystyka, współpraca regionalna, ochrona zasobów Bałtyku, energetyka, kultura, edukacja.
Przewodnicząc Radzie Państw Morza Bałtyckiego Polska koncentrowała się na obszarach współpracy, wpisujących się w trzy nowe długofalowe priorytety Rady uzgodnione w czerwcu 2014 r.: zrównoważony region dobrobytu, tożsamość regionalna, oraz bezpieczny region.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych