pc
Premier Kanady Justin Trudeau powiedział w czwartek po zakończonym szczycie NATO w Brukseli, że sojusz jest zjednoczony w kwestii rosyjskiej ingerencji i oczekuje konstruktywnego spotkania prezydenta USA Donalda Trumpa z prezydentem Rosji Władimirem Putinem.
"Jasno wynikało z rozmów podczas niemal każdej sesji, że NATO jest silne i zjednoczone w kwestii Rosji, w kwestii ingerencji Rosji czy jakiejkolwiek zewnętrznej ingerencji (...), że jest to coś, czego nie zaakceptujemy" - powiedział Trudeau podczas konferencji prasowej, pytany o oczekiwania co do zbliżającego się dwustronnego spotkania prezydentów USA i Rosji.
"Przekaz (skierowany) do prezydenta Trumpa, jak i zresztą od prezydenta Trumpa był bardzo jasny: obawy związane z Rosją, obawy związane z zagrożeniami dla sojuszu spotkały się ze zrozumieniem. Oczekujemy dobrego spotkania, produktywnego i konstruktywnego spotkania prezydenta Putina z prezydentem Trumpem" - dodał.
Pytany o postanowienia końcowe szczytu premier powiedział, że Kanada potwierdziła zobowiązanie podjęte w Walii w 2014 roku o zamiarze zwiększania wydatków na obronność do 2 proc. PKB. Jednak nie określił horyzontu czasowego, a tylko powtórzył przyjęte w ubiegłym roku plany zwiększenia budżetu na obronę kraju o 70 proc. w ciągu najbliższej dekady. Oznacza to podniesienie wydatków do 1,4 proc. PKB z ok. 1,2 proc. spodziewanego w tym roku.
Trudeau ogłosił również w czwartek, że Kanada włączy się z powrotem w Lotniczy System Ostrzegania i Kontroli NATO (AWACS). W środę Ottawa zadeklarowała, że pokieruje nową misją szkoleniową NATO w Iraku, a dzień wcześniej podczas wizyty w Rydze Trudeau ogłosił, że Kanada przedłuży dowództwo wielonarodowej grupy bojowej NATO na Łotwie do 2023 roku i zwiększy liczbę stacjonujących tam żołnierzy z 455 do 540.
Kwestię działalności Rosji w Europie podnosiła w środę również minister spraw zagranicznych Kanady Chrystia Freeland, która wypowiedziała się m.in. na temat planowanego gazociągu z Rosji do Niemiec Nord Stream 2.
"Jeśli chodzi o Nord Stream, Kanada ma znaczne obawy związane z tym projektem" - powiedziała Freeland, cytowana przez agencję Canadian Press. "Kanada wyrażała się na ten temat jasno w naszych rozmowach z wieloma państwami" - oświadczyła i podała za przykład Danię.
Według Freeland, temat ten był też przedmiotem rozmów podczas międzynarodowej konferencji dotyczącej reform na Ukrainie, która odbyła się w Kopenhadze pod koniec czerwca. Kanada będzie gospodarzem kolejnej w przyszłym roku.
Środową wypowiedź Freeland ciepło przyjął ambasador Ukrainy w Kanadzie Andrij Szewczenko, który zaznaczył, że sprzeciw wobec gazociągu leży nie tylko w interesie narodowym, ale i ekonomicznym Kanady, ponieważ pozostawia jej w przyszłości dostęp do europejskiego rynku gazu. Obecnie Kanada nie ma możliwości transportowania gazu do Europy.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych