pc
Szefowie dyplomacji państw NATO zgodzili się co do konieczności zademonstrowania zdecydowanego stanowiska wobec Rosji - powiedział szef MSZ Jacek Czaputowicz wskazując, że Sojusz Północnoatlantycki uważa ten kraj za poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Relacje NATO z Rosją były jednym z tematów piątkowego posiedzenia ministrów spraw zagranicznych państw Sojuszu w Brukseli. Na briefingu prasowym w przerwie obrad szef polskiej dyplomacji poinformował, iż w czasie dyskusji "uznano generalnie, że Rosja stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa". "Jest powszechne mniemanie, że Rosja działa na rzecz destabilizacji sytuacji bezpieczeństwa w Europie, a także w jej sąsiedztwie" - relacjonował.
Jak mówił, sam zwrócił w tym kontekście uwagę na ćwiczenia sił rosyjskich w polskiej strefie ekonomicznej na Bałtyku, przeprowadzony z wykorzystaniem broni chemicznej zamach w Salisbury na byłego podwójnego agenta Siergieja Skripala, działania Rosji w Syrii, a także sprawę przetrzymywania wraku polskiego samolotu, który rozbił się 10 kwietnia 2010 roku pod Smoleńskiem.
"Większość głosów sprowadzała (się tutaj) do konieczności zademonstrowania zdecydowanego stanowiska sojuszników wobec Rosji, że tylko tego typu działania mogą przynieść skutek" - podkreślił Czaputowicz. Jak zaznaczył krajom NATO zależy na działaniu dwutorowym. "Z jednej strony sankcje i domaganie się realizacji zasad funkcjonowania w społeczności międzynarodowej, z drugiej strony warunkowe rozmowy, jeżeli Rosja dostosuje się do tych oczekiwań ze strony Sojuszu" - powiedział.
Szef polskiej dyplomacji zapewnił, że "wszyscy podkreślali, że sankcje należy utrzymać dopóki Rosja łamie prawo międzynarodowe". "Jest pewna jedność sojusznicza w tym zakresie i wiele głosów wskazywało, że należy ją utrzymać" - dodał.
Czaputowicz poinformował, że podczas posiedzenia ministrów spraw zagranicznych Sojuszu Północnoatlantyckiego przypomniał o konieczności zwrotu przez Rosję wraku samolotu, który rozbił się pod Smoleńskiem. Minister podkreślał, że samolot jest na terytorium Rosji już osiem lat i Polska cały czas nie może go odzyskać. "Chodzi o katastrofę smoleńską, w której zginął prezydent Lech Kaczyński z elitą polskiego świata politycznego. Należy o tym pamiętać. To było częścią mojego wystąpienia" - zaznaczył.
Innym z tematów spotkania ministerialnego NATO była sytuacja na południu Europy oraz Bliskim Wschodzie. Czaputowicz mówił, że dla Polski najważniejsza jest flanka wschodnia, ale jesteśmy solidarni też, jeśli chodzi o południe Europy. "Uczestniczymy w operacjach w Iraku, w Syrii. W Iraku w nadzorze strefy powietrznej uczestniczą cztery samoloty, mają ponad 3 tys. godzin nalotu. Wraz z obsługą jest to sto kilkadziesiąt osób" - zauważył.
Minister poinformował, że Polska będzie brać udział w planowanej przez NATO misji szkoleniowej w Iraku. Nie podał jednak, ile osób weźmie w niej udział. Polska wraz ze Słowacją już teraz prowadzi szkolenia dotyczące obsługi sprzętu poradzieckiego.
Czaputowicz dodał, że jeśli chodzi o działania na południu kontynentu, to w ramach UE ponad 100 osób z Polski bierze udział w operacji patrolowania Morza Śródziemnego, Sophia. Przyczynia się ona do powstrzymywania przerzucania nielegalnych imigrantów do UE.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych