ew
Spór dyplomatyczny z Kanadą nie będzie miał wpływu na dostawy saudyjskiej ropy do tego kraju, zgodnie z wieloletnią zasadą oddzielania handlu ropą od polityki - poinformował w czwartek minister energetyki Arabii Saudyjskiej Chalid al-Falih.
"Obecny kryzys dyplomatyczny pomiędzy Arabią Saudyjską a Kanadą w żaden sposób nie wpłynie na relacje Saudi Aramco (państwowego koncernu paliwowego - PAP) z klientami w Kanadzie" - zapewnił minister w oświadczeniu.
Minister przypomniał, że Arabia Saudyjska, największy eksporter ropy naftowej na świecie, ma "ugruntowaną, wieloletnią politykę", zgodnie z którą dostawy ropy nie podlegają wpływom świata polityki.
Kanada jest piątym na świecie producentem ropy naftowej i jej eksporterem netto, ale z uwagi na regionalny charakter rynku rafineryjnego, część potrzebnych zasobów importuje. W 2014 r. Arabia Saudyjska była drugim po USA największym dostawcą ropy do Kanady, odpowiadającym za 11,2 proc. całego importu tego surowca.
Cała wymiana handlowa między oboma krajami wyniosła w ubiegłym roku 4 mld dolarów kanadyjskich. Kanadyjski eksport do Arabii Saudyjskiej stanowił zaledwie 0,2 proc. całkowitej wartości eksportu tego kraju.
Spór dyplomatyczny, który wybuchł w niedzielę, dotyczy wpisu na Twitterze, w którym MSZ Kanady skrytykował Arabię Saudyjską za zatrzymania obrońców praw człowieka. W odpowiedzi Rijad nakazał ambasadorowi Kanady opuszczenie kraju oraz zapowiedział szereg sankcji związanych z handlem i inwestycjami.
Jak dotąd ogłoszono zawieszenie importu zboża kanadyjskiego, a także programów wymiany studenckiej, leczenia zagranicznego i połączeń lotniczych. Według doniesień mediów saudyjscy inwestorzy instytucjonalni zostali także poinstruowani, by wyprzedawać kanadyjskie aktywa.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych