Jadąc Trasą Zamkowa dostrzeżemy białą konstrukcję pawilonu technicznego umiejscowionego na szczycie budynku Morskiego Centrum Nauki. MCN niedługo obchodzić będzie swoje małe święto – zawieszenie wiechy – symbolu zakończenia prac konstrukcyjnych.
Na najwyższym poziomie budynku trwają wytężone prace, by mógł stać się wkrótce tarasem widokowym. Powstaje tu konstrukcja pod świetliki, które będą również pełniły funkcję klap oddymiających otwieranych automatycznie. Budowlańcy wykonują prace przy konstrukcjach będących usztywnieniem budynku – takich jak trzony klatek schodowych i szybów windowych. W MCN będą cztery windy wewnętrzne i piąta zewnętrzna. Jedna z nich - specjalna winda towarowa – przeznaczona będzie do transportu elementów ekspozycyjnych. Trwa montaż instalacji wentylacyjnych, sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych. Budowana jest zewnętrzna klatka schodowa, która będzie wyposażona w windę. Tędy można będzie dotrzeć na taras budynku. Na parterze i pierwszym piętrze oraz na tarasie powstają pomieszczenia socjalne, techniczne oraz pomieszczenia na laboratoria i część wystawienniczą. Wykańczane są elementy słupów skośnych, które stanowią znak rozpoznawczy budynku MCN.
Usztywnienie żelbetowych ram konstrukcji budynku pokrywane jest powłoką antykorozyjną, a następnie zabezpieczane pożarowo specjalną zaprawą z wełny mineralnej i odpowiednich komponentów. Powierzchnia tych stalowych elementów ma charakterystyczną strukturę „baranka”. Pracownik nakładający specjalną warstwę przy pomocy urządzenia natryskowego musi być zabezpieczony szczelnym strojem, podobnym do tego, jakiego używają ratownicy medyczni.
Tak zabezpieczona konstrukcja powinna wytrzymać nawet dwugodzinny pożar. Aby do tego nie doszło instalowane są systemy alarmowania i ostrzegania dźwiękowego. Instalacje te będą współpracować z systemem, który w przypadku zagrożenia otwiera klapy dymowe, sprowadza windy na poziom parteru oraz zarządza kontrolą dostępu.
Zamontowano także konstrukcję stalową schodów ekspozycyjnych przypominających szkielet morskiego potwora. Połączą one parter z drugim piętrem. Będą na nich umieszczone elementy wystawy stałej Morskiego Centrum Nauki.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym