Tysiące stron dokumentacji czeka na Generalnego Wykonawcę robót budowlanych w związku z budową infrastruktury mającej posłużyć do stworzenia wielozadaniowych fregat dla polskiej Marynarki Wojennej.
W sumie trzydzieści sześć dużych pudeł wypełnionych zapisami dotyczącymi przedsięwzięcia obejmuje projekt architektoniczno – budowlany, projekt techniczny i dokumentację przetargową inwestycji związanych z budową hali produkcyjnej, budynku administracyjno-socjalnego oraz hali integracji okrętów z programu Miecznik. Pierwsze z nich zaczną fizycznie powstawać już za kilka miesięcy.
Rozbudowa infrastruktury Stoczni Wojennej jest kluczowa do powodzenia wykonania zlecenia. Wedle zapowiedzi już w sierpniu 2023 roku ma się rozpocząć cięcie blach pod budowę pierwszego, prototypowego okrętu, który w przyszłości wejdzie w skład morskiego rodzaju sił zbrojnych.
Program Miecznik zakłada budowę trzech wielozadaniowych fregat, które wzmocnią potencjał polskiej Marynarki Wojennej. Po wyłonieniu trzech oferentów wybrano projekt opracowany przez brytyjską firmę Babcock, oparty na Arrowhead 140. Z dniem 1 kwietnia rozpoczął się kolejny etap przedsięwzięcia, mający trwać do marca przyszłego roku. W jego ramach konsorcjum PGZ-Miecznik miało opracować wstępny projekt polskich fregat i dokonać aktualizacji analiz techniczno-ekonomicznych. Równolegle będą prowadzone prace nad modelem 3D jednostek, będącego bazą danych wykorzystywaną w czasie jego projektowania, budowy i późniejszego serwisowania. W tym czasie mają też zostać przeprowadzone działania zmierzające do wzmocnienia potencjałów stoczni, poprzez rozbudowę infrastruktury i zakup niezbędnych technologii i wyposażenia potrzebnych do terminowej budowy okrętów.
Wedle obecnych planów prototypowy okręt, którego budowa ma rozpocząć się w przyszłym roku, ma zostać oddany zamawiającemu w 2028 roku. Oznacza to, że pierwsze wysiłki konsorcjum mają być włożone w zbudowanie pierwszej jednostki. Na ten czas przewidziano również szkolenie załogi oraz próby morskie. Pozostałe dwa okręty mają być budowane niemal jednocześnie i oddane Agencji Uzbrojenia kolejno w 2033 i 2034 roku. Do tego dochodzi też dostarczenie pakietów logistycznych i środków bojowych do wszystkich trzech jednostek.
Nad całością przedsięwzięcia czuwa konsorcjum PGZ-Miecznik, w którego skład wchodzą Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding S.A. Partnerami zagranicznymi programu są firmy Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.
Bezpieczeństwo morskie: klucz do stabilności. Międzynarodowe seminarium w Brukseli
Wyjątkowe remont i przeobrażenie JS Kaga. Niszczyciel staje się lotniskowcem
W Neapolu statek pasażerski uderzył o nabrzeże, około 30 rannych
Warsztaty nurkowe służb zorganizowane przez WZD MOSG
Morze pod nadzorem mikrosatelitów. Kongsberg zbuduje satelity. Dla Polski również?
Rosja ulepsza bazę Floty Czarnomorskiej w Noworosyjsku