• <
mewo_2022

Niemcy przyspieszają działania – zainwestują w cztery terminale FSRU

11.05.2022 17:33
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Niemcy przyspieszają działania – zainwestują w cztery terminale FSRU

Partnerzy portalu

Niemcy przyspieszają działania – zainwestują w cztery terminale FSRU  - GospodarkaMorska.pl
Terminal FSRU. Fot. Gaz-System

Niemcy nadają tempo unijnej gonitwie po niezależność energetyczną od rosyjskich surowców. Jak się okazuje, nasi zachodni sąsiedzi Niemcy planują zbudować cztery zamiast trzech pływających terminali FSRU. Import LNG z różnych kierunków ma być receptą na kryzys energetyczny po wybuchu wojny na Ukrainie. 

Niemieckie ministerstwo gospodarki poinformowało na początku maja, że rząd kanclerza Olafa Scholza pilnie poszukuje alternatyw dla dostaw gazu rurociągami z Rosji, dążąc do zmniejszenia importu do zera w ciągu zaledwie dwóch lat. - Decyzja prezydenta Władimira Putina o inwazji na Ukrainę zburzyła panujące od dziesięcioleci w Niemczech przekonanie, że współpraca gospodarcza z Rosją zapewni pokój w Europie – czytamy w doniesieniach agencji Reuters. 

Scholz nie zgodził się na natychmiastowe ograniczenie importu rosyjskiego gazu, mimo krytyki, że pomaga on finansować wojnę Rosji na Ukrainie. Niemieccy wskazują, że drastyczne posunięcie bardziej zaszkodzi Unii Europejskiej niż samej Rosji (pod względem gospodarczym).

Prace nad pierwszym terminale FSRU w Wilhelmshaven rozpoczną się wkrótce – nie podano dokładnego terminu. Jest pewne, że infrastruktura będzie w pełni operacyjna jeszcze w 2022 roku. Drugi pływający obiekt zostanie zbudowany w Brunsbuettel, na północny zachód od Hamburga, i powinien zostać oddany do użytku w 2023 roku. 

Niemieckie koncerny RWE i Uniper otrzymały kontrakty na budowę 4 jednostek pływających FSRU, na które rząd przeznaczył 2,94 mld euro – informuje Reuters.

Fot. RWE

Według zapowiedzi, miasta Stade, Rostock i Hamburg, a także Eemshaven w Holandii, to możliwe lokalizacje dla dwóch pozostałych jednostek typu FSRU. Doniesienia potwierdził burmistrz Hamburga w rozmowie z gazetą Welt am Sonntag – władze miasta planują uruchomienie do końca 2022 roku tymczasowego terminalu LNG o przepustowości 8 mld metrów sześciennych rocznie.

Niemcy nie posiadają obecnie własnego terminalu LNG, w tym pływających jednostej. W innych krajach unijnych znajduje się taka infrastrukura, ale ich przepustowość nie jest wystarczająca, by zapewnić potrzeby Niemiec. Terminale LNG znajdują się m.in. w krajach sąsiednich: Holandii, Francji, Belgii i Polsce, które również mogłyby być brane pod uwagę przy zaopatrywaniu Niemiec – czytamy w komunikacie resortu gospodarki i ochrony klimatu Niemiec. Posiadają zdolność regazyfikacyjną wynoszącą jedynie około 40 mld m3 rocznie, przy zapotrzebowaniu Niemiec na gaz wynoszącym około 95 mld m3 rocznie. Przy dużym popycie na gaz w Holandii, Francji, Belgii i Polski możliwości terminali LNG nie pokryją pełnego zapotrzebowania Niemic. Dlatego sąsiedzi stawiają na rozwój własnych jednostek FSRU. 

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.