• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Od amatora do MaJoR-a

oprac. MN

26.01.2017 07:22 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Od amatora do MaJoR-a - GospodarkaMorska.pl

Kursy obsad wozów dowodzenia, eksploatacji i konserwacji pojazdów rakietowych, obsad mobilnych centrów łączności, eksploatacji i konserwacji rakiet NSM– to tylko kilka spośród całej gamy kursów, które muszą przejść marynarze z Morskiej Jednostki Rakietowej, żeby właściwie przygotować się do planowanego odbioru sprzętu dla 2. dywizjonu ogniowego.

Toczy się rozpoczął się cykl szkoleń przygotowujących marynarzy Morskiej Jednostki Rakietowej do przyjęcia zasadniczego sprzętu wojskowego (SpW) dla 2. dywizjonu ogniowego. Kursy są częścią umowy zawartej w 2014 roku pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a Firmą Kongsberg na dostawę SpW dla 2. dywizjonu ogniowego.

W szkoleniu, oprócz stanu osobowego MJR, uczestniczą także saperzy z 43. batalionu saperów z Rozewia. Kursy prowadzone przez przedstawicieli norweskiej firmy Kongsberg odbywają się pod czujnym okiem nowego dowódcy Morskiej Jednostki Rakietowej – kmdr Artura Kołaczyńskiego. Cały cykl szkolenia zakończony zostanie kursem współpracy wszystkich elementów systemu.

Morska Jednostka Rakietowa jest nową jednostką w strukturach nie tylko Marynarki Wojennej, ale całych Sił Zbrojnych RP. Stanowi wsparcie działań okrętów, na których spoczywa główny ciężar prowadzenia operacji morskich. W warunkach bojowych MJR może operować praktycznie na całym wybrzeżu. Duże możliwości operacyjne, związane z wysoką mobilnością i siłą ognia MJR, odgrywają znaczącą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa polskim siłom okrętowym na Morzu Bałtyckim. Główną siłę uderzeniową MJR, stanowią przeciwokrętowe rakiety typu NSM (Naval Strike Missile). Oprócz celów morskich rakiety mogą razić również cele lądowe.

Obecnie MJR wyposażona jest w 6 wyrzutni rakietowych, 6 wozów kierowania uzbrojeniem, 3 centra łączności, 3 wozy dowodzenia, 2 samochody transportowo-załadowcze, 1 warsztat specjalistyczny oraz 2 stacje radiolokacyjne TRS-15C. Całość sprzętu oparta jest o podwozia polskiej produkcji typu Jelcz.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.