• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Animacja zderzenia fregaty KNM Helge Ingstad z tankowcem (wideo)

ew

12.11.2019 09:02 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Animacja zderzenia fregaty KNM Helge Ingstad z tankowcem (wideo)

Partnerzy portalu

Animacja zderzenia fregaty KNM Helge Ingstad z tankowcem (wideo) - GospodarkaMorska.pl

8 listopada ubiegłego roku ok. godz. 4:30 Fregata KNM Helge Ingstad typu F310 zderzyła się z tankowcem Sola TS. Norweska komisja ds. badania wypadków (Accident Investigation Board of Norway) opublikowała wczoraj animację przedstawiającą moment wypadku. 

Film został wydany w ramach pierwszej części raportu komisji. Zawiera wyniki badań sekwencji zdarzeń prowadzących do kolizji, które wykazały, że była ona wynikiem szeregu czynników operacyjnych, technicznych, organizacyjnych i systemowych, w tym między innymi braku doświadczenia załogi fregaty.

Komisja opublikowała także 15 zaleceń dotyczących bezpieczeństwa w oparciu o prowadzone dochodzenie. Można z nimi zapoznać się TUTAJ.

Fregata KNM Helge Ingstad typu F310 wracała z manewrów „Trident Juncture” do bazy w pobliżu Bergen, gdy zderzyła się z tankowcem Sola TS.

Zarejestrowany na Malcie tankowiec, transportujący 625 tys. litrów ropy naftowej z terminalu naftowego w Oygarden, został lekko uszkodzony. Nie stwierdzono wycieku, ale dla pewności jednostka została skierowana do portu na oględziny. Nikt z 23-osobowej załogi tankowca nie odniósł obrażeń.

Poważne uszkodzenia stwierdzono natomiast na pokładzie fregaty. Ośmiu członków załogi zostało lekko rannych. Jak poinformował komandor Sigurd Smith z dowództwa norweskiej marynarki wojennej, okręt został uszkodzony poniżej linii wodnej, przez co stracił sterowność i zaczął nabierać wody. Początkowo, po ewakuowaniu większości 137-osobowej załogi, na pokładzie pozostało 10 jej członków. Okręt z powodu stromego ukształtowania dna morskiego groził obsunięciem się, więc za pomocą holowników został przeciągnięty na płytsze wody bliżej brzegu, w celu ustabilizowania. Pozostali na pokładzie załoganci ostatecznie musieli opuścić jednostkę, ponieważ nabierała wody w tempie większym niż pozwalające na jej wypompowywanie. Mimo podjętych prób utrzymania fregaty w pozycji pionowej, wracała ona do silnego przechyłu.

Operacja podnoszenia fregaty rozpoczęła się 26 lutego. Na początku , większość prac wykonywana była pod wodą. Następnie okręt podniosły dwa statki dźwigowe, wykorzystując do tego specjalne łańcuchy umieszczone wokół jej kadłuba. Po zakończeniu tego etapu prac, fregata została umieszczona na pokładzie specjalistycznego barkopontonu Boabarge 33, który przetransportował ją do Haakonsvern, co zajęło około 4 godzin.

Wyprodukowana w 2009 roku KNM Helge Ingstad to jedna z pięciu najlepszych norweskich fregat rakietowych typu Fridtjof Nansen, które zostały zbudowane dla Norwegii w latach 2003-2011 przez hiszpański koncern stoczniowy Navantia. Ma ponad 130 metrów długości i wyporność blisko 5 300 t. Jednostkę wyposażono w lądowisko dla śmigłowców, a także m.in. w torpedy oraz w pociski przeciwlotnicze i przeciwokrętowe.

Podczas natowskich ćwiczeń, KNM Helge Ingstad zajmował się ściganiem okrętów podwodnych i według podanych informacji, nie miał na pokładzie ostrej amunicji.

 

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.