• <
PGZ_baner_2025

Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa anulowała przetarg na modernizację jednostek ratowniczych

17.02.2025 12:31 Źródło: Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa anulowała przetarg na modernizację jednostek ratowniczych
Fot. Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa

Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa unieważniła przetarg na modernizację trzech jednostek ratowniczych typu SAR-3000. Wszystkie oferty zostały odrzucone.

Decyzja o anulowaniu przetargu rozpoczętego ponownie 2 stycznia br. ma być ostateczna, stąd pod znakiem zapytania stoi dalsza zdolność do działania statków SAR-3000 Orkan, Pasat i Sztorm, dostarczonych w latach 2011-2012, które regularnie biorą udział w działaniach ratowniczych na Morzu Bałtyckim. Nie wiadomo zatem, jak będzie wyglądała zdolność formacji do reagowania na sytuacje kryzysowe w kluczowej chwili, kiedy startują prace przy budowie morskich farm wiatrowych.

Jako powód odrzucenia wszystkich ofert wskazano m.in. niezgodność z warunkami zamówienia. Do przetargu zgłosiły się Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A., PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Stocznia Remontowa Nauta. Tematem przetargu były wymiana oświetlenia przeznaczonego do poszukiwania rozbitków, dostawa łodzi ratowniczej i modernizacja slipu do jej wodowania, a także dostawa i montaż układu wstępnego przesmarowania silników prędkości maksymalnej i modernizacja układów automatyki i sterowania statkiem. Prace miały odbyć się w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Czytaj więcej: Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa rozwija się. Formacja kupuje drony i planuje dalsze wydatki

Statki SAR-3000 mają 36,90 metra długości, 8,42 metra szerokości i zanurzenie 2,50 metra. Pojemność wynosi 276 GT, mogą przyjąć na swój pokład do 150 rozbitków. Załoga liczy sześć osób. Napęd jednostek stanowią dwa silniki wysokoprężne MTU 16V 2000 M72 o mocy 1440 kW każdy oraz jeden MTU 12V 4000 M90 o mocy 2040 kW. Do tego dochodzą trzy śruby napędowe. Jednostki osiągają prędkość do 24 węzłów. Są przeznaczone do prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych także w trudnych warunkach morskich oraz zapewnienia kwalifikowanej pierwszej pomocy medycznej. Stacjonują w bazach w Helu, Ustce i Świnoujściu.

Wciąż trwają inne przetargi dla MSPiR, dotyczące budowy nowej, wielozadaniowej specjalistycznej ratowniczej jednostki pływającej wraz ze współdziałającymi urządzeniami wspomagającymi, budowy sześciu nowych, specjalistycznych ratowniczych jednostek pływających typu SAR- 2000 (następców 7 specjalistycznych statków ratowniczych SAR 1500) wraz ze współdziałającymi urządzeniami wspomagającymi, zakupu dwóch specjalistycznych ratowniczych jednostek pływających (łodzi ratowniczych kabinowych) na Zalew Wiślany oraz Zalew Szczeciński wraz ze współdziałającymi urządzeniami wspomagającymi oraz zakupu trzech specjalistycznych ratowniczych jednostek pływających (specjalistycznych łodzi) do zwalczania zanieczyszczeń olejowych na wodach osłoniętych i płytkich wraz ze współdziałającymi urządzeniami wspomagającymi. Wraz z zwiększaniem się ruchu morskiego, ratownicy morscy mają być dzięki wzbogaceniu swojej floty lepiej przygotowani na czekające ich wyzwania.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.