• <
mewo_2022

Masowiec VLOC Sea Zhoushan największym statkiem z Rotor Sails

ac

14.05.2021 10:04 Źródło: własne
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Masowiec VLOC Sea Zhoushan największym statkiem z Rotor Sails

Partnerzy portalu

Masowiec VLOC Sea Zhoushan największym statkiem z Rotor Sails - GospodarkaMorska.pl
Fot. Vale

Norsepower z siedzibą w Finlandii ogłosił instalację pięciu pędników wiatrowych Rotor Sails na pokładzie nowo zbudowanego bardzo dużego statku typu VLOC, budowanego w Chinach.

Nowy statek, nazwany Sea Zhoushan, jest własnością Pan Ocean Ship Management i zostanie wyczarterowany przez brazylijską firmę wydobywczą Vale.

Według Norsepower, instalacja „żagli” wirnikowych jest pierwszą tego typu instalacją zastosowaną na nowo budowanym statku. Ponadto jest to największy statek na jakim ją zainstalowano jak do tej pory. To także pierwsza instalacja na masowcu wirników Norsepower.

VLOC są jednymi z największych nośników rudy żelaza na świecie, a Sea Zhoushan osiąga nośność 325 000 DWT. Statki VLOC firmy Vale są zwykle używane do transportu rudy żelaza z kopalni w Brazylii do Azji.

Rotor Sails firmy Norsepower to zmodernizowana wersja wirnika Flettnera, opracowana po raz pierwszy w latach dwudziestych XX wieku w celu zapewnienia pomocniczego napędu wiatrowego do mocy silnika. Dziś są wykorzystywane do optymalizacji zużycia paliwa i redukcji emisji dwutlenku węgla. Na podstawie przeprowadzonej przez Norsepower analizy tras, po których będzie się poruszał statek, firma szacuje wzrost wydajności nawet o 8%, co odpowiada redukcji o 3.400 ton CO2 rocznie.

- Cieszymy się, że możemy współpracować z firmą Vale i wspierać ich w maksymalnym wykorzystaniu siły napędowej wiatru w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i innych szkodliwych emisji, a także szerzej pojętej ochrony zrównoważonego rozwoju jej łańcucha wartości - powiedział Tuomas Riski, dyrektor generalny Norsepower.

Instalacja obejmuje pięć wirników o wysokości 24 metrów i średnicy 4 metrów, które można przechylać (składać) za pomocą siłowników hydraulicznych.

- Zainstalowanie naszych Rotor Sails na pierwszym VLOC pokazuje, że naszą technologię można dostosować do różnych profili operacyjnych i typów statków - dodał Riski – W związku z tym, że operatorzy i czarterujący statki dążą do dekarbonizacji, wartość napędu wiatrowego zarówno dla statków modernizowanych, jak i nowo budowanych jest niezaprzeczalna. Wirniki mogą obniżyć wskaźnik projektowy efektywności energetycznej (EEDI) statku i zapewnić statkom ochronę przed zbliżającymi się przepisami IMO dotyczącymi gazów cieplarnianych, a także przed nieuchronnym wzrostem cen paliw w miarę pojawiania się na rynku nowych paliw.

Od momentu powstania w 2012 roku, Norsepower zainstalował wirniki Rotor Sails na pięciu statkach, w tym najnowszą instalację na ro-ro SC Connector w Szczecinie. Od 2018 roku tankowiec Timberwolf (ex-Maersk Pelican) operuje z dwoma zamontowanymi „żaglami” wirnikowymi, przyczyniając się do zweryfikowanej oszczędności paliwa na poziomie 8,2% w pierwszym roku eksploatacji. Inne instalacje obejmują Viking Grace, MV Estraden i MV Copenhagen.

- Jesteśmy zaangażowani we wspieranie wdrażania rozwiązań z zakresu czystych technologii w żegludze, aby zapewnić osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju firmy Vale - powiedział Rodrigo Bermelho, kierownik techniczny ds. żeglugi w Vale - Zainstalowanie pięciu „żagli” wirnikowych pozwoli zmaksymalizować nasze oszczędności paliwa i emisji. Współpracujemy z Norsepower, aby mieć pewność, że ten nowy statek jest tak przyjazny dla środowiska, jak to tylko możliwe i uda się znacznie zredukować zużycie paliwa i emisję CO2. Szacuje się, że jeśli pilotaż okaże się skuteczny, co najmniej 40% floty będzie w stanie korzystać z tej technologii, co spowodowałoby zmniejszenie o prawie 1,5% rocznych emisji Vale z transportu morskiego rudy żelaza.

Dane statku:

Długość - 340m

Szerokość - 62m

Zanurzenie - 21,4 m


Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.