Lider opozycyjnej włoskiej Ligi, były szef MSW Matteo Salvini znów stanął w sobotę przed sądem na Sycylii pod zarzutem przetrzymywania migrantów na statku hiszpańskiej organizacji pozarządowej . Tak, jak w innym procesie, grozi mu 15 lat więzienia.
Wstępne posiedzenie sądu w Palermo w auli-bunkrze na terenie więzienia Ucciardone, gdzie odbywają się procesy mafii, dotyczy wydarzeń z sierpnia 2019 roku, gdy przez trzy tygodnie Salvini jako minister spraw wewnętrznych nie wpuszczał do portu na Lampedusie statku NGO z ponad stu migrantami na pokładzie, gdzie panowały w upale fatalne warunki.
Wtedy na mocy jego decyzji włoskie porty były zamknięte dla statków przywożących migrantów uratowanych na morzu. Impas odblokował sąd w Agrigento, nakazując natychmiastowe zawinięcie statku do portu i wypuszczenie ludzi na ląd.
W podobnej sprawie przetrzymywania migrantów w jednostce włoskiej Straży Przybrzeżnej Gregoretti w 2019 roku Salvini - przywódca opozycji, a obecnie senator - sądzony jest w Katanii.
Pierwsza rozprawa poświęcona była kwestiom formalnym, w tym przyznaniu statusu stron poszkodowanych siedmiu migrantom ze statku Open Arms, jego kapitanowi i organizacji, do której jednostka należy.
Salvini powiedział dziennikarzom: "Hiszpański statek Open Arms odmówił zawinięcia na Maltę, rejsu do Hiszpanii mimo dwóch ofert tamtejszych władz i hiszpańskiego okrętu, przez co naraził na ryzyko zdrowie migrantów. Teraz dwóch z uchodźców jest w więzieniu, 44 uciekło, ale proces wytacza się ministrowi, który bez zabitych i rannych bronił praw i granic swojego kraju".
Następnie lider prawicowej Ligi dodał: "Mam rozprawę w auli-bunkrze, gdzie odbyły się procesy mafii, sami to oceńcie".
Jego adwokatka Giulia Bongiorno argumentowała przed sądem, że wydanie zakazu wpłynięcia Open Arms do portu nie był indywidualną decyzją Salviniego, ale całego rządu.
Proces odroczono do 14 stycznia.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych