Marynarka Wojenna (Nedsa) Irańskiej Straży Rewolucji Islamskiej (IRGC) przejęła po raz kolejny mały tankowiec podejrzany o przemyt paliwa w Zatoce Perskiej. Wcześniejsze dwa przypadki miały miejsce 31 marca.
Statek został zatrzymany przez patrolowiec z Drugiego Okręgu Marynarki Wojennej Nedsa, miał sześcioosobową załogę i przewoził 100 000 litrów paliwa. Następnie został przewieziony do portu macierzystego okręgu w Bushehr. Dwa inne małe tankowce, z 25-osobową załogą i przewożące trzy miliony litrów oleju napędowego, również zostały przejęte i przewiezione do Buszehr 31 marca, również przez patrolowce z Drugiego Okręgu Marynarki Wojennej Nedsa.
Irańskie przejęcia małych tankowców przewożących rafinowane paliwa, benzynę lub olej napędowy, są powszechne w Zatoce Perskiej od lat. Ten przemyt ma na celu wykorzystanie arbitrażu między mocno dotowanymi rafinowanymi paliwami sprzedawanymi w Iranie a wyższymi cenami paliw panującymi gdzie indziej w Zatoce Perskiej.
Główny szlak przemytu prowadzi z Iranu do Iraku, atrakcyjnego celu dla przemytników ze względu na endemiczną korupcję wśród straży przybrzeżnej, policji i personelu celnego. Największa różnica między irańskimi cenami sprzedaży a cenami na stacjach paliw występuje w Bahrajnie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie dotacje zostały w dużej mierze zniesione, a cena paliwa jest ustalana co miesiąc w zależności od zmian rynkowych. Przechwytywanie towarów przez służby celne w Bahrajnie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest stosunkowo wydajne, więc przemytnicy często muszą uciekać się do przeładunku na mniejsze statki na morzu, aby uniknąć wykrycia. Oman, Kuwejt, Katar i Arabia Saudyjska nadal dotują ceny paliw, co sprawia, że kraje te są mniej atrakcyjne dla przemytników.
Konfiskaty takich tankowców są często przedstawiane jako część kampanii Iranu mającej na celu rozszerzenie jego regionalnych wpływów lub jako odwet za jakąś formę działań antyirańskich. Rzeczywistość jednak jest taka, że jest to lokalny problem, a Iran i GCC (Gulf Cooperation Council), mają wspólną misję w zwalczaniu przemytu prowadzonego przez małe tankowce. Dotacje wypłacane w Iranie stanowią ogromne obciążenie dla budżetu rządowego. W GCC VAT, podatki od sprzedaży i podatki od osób prawnych, w zależności od kraju, są skutecznie unikane poprzez zakup przemycanych paliw sprzedawanych na czarnym rynku.
Wiele operacji przemytniczych jest finansowanych przez biznesmenów z Zatoki Perskiej, tak jak wyprawy pirackie wieki temu. Przedsiębiorstwa często zatrudniają bezpaństwowych kapitanów i załogi oraz statki, które są nieprawidłowo zarejestrowane lub zostały najwyraźniej złomowane wiele lat temu. Kiedy Iran przejmuje niezarejestrowany tankowiec, który wcześniej zawinął do portu GCC, kraj GCC, którego to dotyczy, często nie chce być identyfikowany i niechętnie interweniuje w imieniu zatrzymanych.
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej