Znamy wykonawcę pomnika wybitnego inżyniera, założyciela gdyńskiego portu Tadeusza Wendy. Termin realizacji monumentu, który stanie na końcu pirsu nr 1 u nasady mola Rybackiego to początek kwietnia 2021 roku.
Najkorzystniejsza ofertę w postępowaniu przetargowym złożyła firma Hydro-Mag Sp. z.o.o z Garcza, która wykona inwestycję za cenę 622 116,17 zł brutto. Termin wykonania to 8 kwietnia 2021 roku.
Niemal trzymetrowa rzeźba z brązu, zrealizowana zostanie na podstawie zwycięskiego projektu toruńskiego rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego-Jagenmeera, który wygrał konkurs zorganizowany przez miasto w 2017 roku. Monument zaprezentuje inżyniera stojącego na cokole i roztaczającego wizję portu w Gdyni. W prawym ręku będzie trzymał zwoje map i dokumentacji, przedstawiających koncepcje swojego dzieła, lewą ręką wskazując w kierunku nabrzeża. W konkursie oraz procesie powstawania projektu pomnika, brali udział: wnuczka Tadeusza Wendy - Hanna Wenda-Uszyńska oraz Wojciech Szczurek, prezydent miasta Gdyni.
- Tadeusz Wenda wybitny inżynier i wizjoner, który zapoczątkował dynamiczny rozwój naszego miasta, jest postacią nierozerwalnie związaną z budową portu i historią Gdyni. Jestem dumny, że już za kilka miesięcy jego postać zostanie upamiętniona i pomnik tego wybitnego człowieka na stałe zamieszka w Gdyni - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Wybrany wykonawca, na podstawie dokumentacji projektowej, wykona także fundamenty i nawierzchnię placu wokół pomnika oraz zdemontuje stalowy maszt na terenie budowy. Przy pomniku Tadeusza Wendy, pojawi się beton dekoracyjny, a wokół zamontowana zostanie płyta granitowa. Monument i przestrzeń wokół niego oświetlą energooszczędne lampy. Teren zostanie uporządkowany i pojawią się na nim dwie ławki parkowe.
- Cieszę się, że w drugim postępowaniu przetargowym udało nam się wyłonić wykonawcę, który już na wiosnę przyszłego roku zrealizuje inwestycję będącą symbolem historii, a także rozwoju naszego miasta - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds.rozwoju.
Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 roku w Warszawie. W 1890 roku ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego. Następne 15 lat spędził kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 roku. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, jako kierownik Wydziału Budowy Portów.
Od 1920 roku pracował nad projektem budowy przez Polskę własnego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni, było dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek zarówno jako wybitny inżynier, ale również zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 roku, pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym