• <

FRS Windcat Polska zamawia wodorowe CTV w polskiej stoczni

Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas FRS Windcat Polska zamawia wodorowe CTV w polskiej stoczni

Partnerzy portalu

Fot. FRS Windcat Polska

Polski operator statków przeznaczonych do transferu załóg, FRS Windcat Polska Sp. z o.o., otrzyma dwa statki CTV (crew transfer vessel) ze stoczni ALU International Ltd. z opcją dostarczenia kolejnych jednostek. Jest to kolejny krok, w którym firma zaznacza swój wkład w Polski local content podczas budowy i eksploatacji polskich morskich farm wiatrowych.

Założony w 2018 roku, FRS Windcat Polska należy do aliansu firm FRS i Windcat: FRS Windcat. Ogółem firma posiada ponad 21 lat doświadczenia w branży offshore wind i posiada w eksploatacji blisko 60 statków do transfery załóg (CTV) na terenie Europy. W przeciągu ostatnich lat utworzono lokalny zespół odpowiedzialny za rozwój i działalność firmy w Polsce. Dodatkowo, firma rozpoczęła już szkolenia wysoko wykwalifikowanych marynarzy na statkach w swojej europejskiej flocie. Nawiązując do strategi firmy, logicznym jest podjęcie kolejnego kroku, którym jest oferowanie statków na markecie, które są budowane w polskiej stoczni.

Projekt statku mogącego wykorzystywać wodór


Zamówione statki CTV będą najnowszego projektu, stworzonego przez Windcat o nazwie MK5. Projekt powstał na zdobytym doświadczeniu z wcześniejszych serii MK3.5H2 oraz MK4. Opracowany własny projekt statku pozwala zaoferować nowy, większy statek z zoptymalizowanymi zdolnościami morskimi a większą przestrzenią ładunkową wraz z większymi zbiornikami do magazynowania wodoru na pokładzie. Statek będzie posiadał długość całkowitą 27 metrów i płaski pokład dziobowy o powierzchni 80m2. Poprzez zoptymalizowanie kształtu kadłuba, większa szerokość oraz wolną burtę, statek zapewni większy komfort, dostęp oraz zwiększy zdolność morską potrzebną do pracy nawet na większych i bardziej oddalonych morskich farmach wiatrowych.

Niskie zużycie paliwa osiągnięto poprzez nacisk na wydajną konfigurację układu napędowego statku oraz kształt kadłuba o niskim oporze. Statek może być dostarczony z w pełni zainstalowanym systemem wodorowym, zdolnym do przenoszenia do 458kg wodoru na burcie, bądź jako „hydrogen ready” umożliwiającym doposażenie statku w system wodorowy w późniejszym czasie.

Made in Poland


Budowa dwóch aluminiowych kadłubów rozpoczęła się w kwietniu na stoczni ALU International w Gdańsku. Firma ta posiada ponad 30 lat doświadczenia w budowie statków aluminiowych i jest dobrze znanym specjalistą w produkcji różnych morskich konstrukcji aluminiowych. W swoim gdańskim obiekcie produkcyjnym, który zajmuje powierzchnię 11.000m2, firma zatrudnia około 150 pracowników. FRS Windcat Polska i ALU International podpisali kontrakt na budowę dwóch jednostek CTV z możliwością zamówienia kolejnych jednostek na późniejszym etapie. Pierwsze dwa statki zostaną dostarczone w 2025 roku.

– Zamawiając statki CTV w polskie stoczni, pokazujemy nasze zaangażowanie w dostarczeniu statków wysokiej jakości, które są „Made in Poland” do obsługi rosnącej branży offshore wind w Polsce. Cieszymy się, że znaleźliśmy tak doświadczonego partnera jakim jest ALU International, który poświęca wyjątkową uwagę w zapewnieniu wysokich standardów na wszystkich płaszczyznach – powiedział Tim Kunstmann, Managing Director w FRS Windcat Polska.

Decyzję o budowie dwóch jednostek w Polsce skomentował Jakub Budzyński – Prezes Zarządu Polskiej Izby Morskiej Energetyki Wiatrowej.
– Decyzja FRS Windact Polska – długoletniego Członka Polskiego Towarzystwa, a obecnie Polskiej Izby Morskiej Energetyki Wiatrowej, o powierzeniu budowy dwóch kadłubów jednostek klasy CTV w technologii H2 Ready polskiemu wykonawcy to bardzo dobra informacja dla naszego przemysłu stoczniowego, ale również dobry prognostyk na przyszłość, jeśli chodzi o wykorzystanie krajowego potencjału stoczniowego na rzecz sektora offshore wind. PIMEW ma nadzieję na wzmocnienie i rozwój współpracy między FRS Windcat Polska a polskim przemysłem stoczniowym w najbliższej przyszłości. Gratulujemy FRS Windcat Polska dobrej decyzji – podkreślił.

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.