pc
Wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Aleksander Bobko ocenił w poniedziałek w Rzeszowie, że nowa ustawa o szkolnictwie wyższym i nauce, tzw. Ustawa 2.0 daje szanse na rozwój nie tylko najlepszym uczelniom w kraju, ale też tym regionalnym.
Podczas konferencji prasowej wiceminister Bobko przekonywał, że nowa ustawa z jednej strony oferuje szanse rozwojowe dla kilku najlepszych uczelni w Polsce, np. poprzez zapisane w ustawie programy doskonałościowe, które w perspektywie kilkuletniej powinny wyłonić uniwersytety badawcze, które miałaby większe szanse konkurowania i szanse lepszej widoczności w przestrzeni międzynarodowej.
Z drugiej strony umożliwia doskonalenie się uczelniom regionalnym.
Przypomniał, że projekt nowej ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, tzw. Ustawy 2.0. został w ubiegłym tygodniu zaprezentowany podczas Narodowego Kongresu Nauki w Krakowie.
„Wydaje się, wokół tego projektu zmian udało się nam skupić większość, a może nawet znakomitą większość środowiska akademickiego. Środowisko akademickie w Krakowie wyraziło przekonanie, że jest to +nasza ustawa+ – nie ministra, nie rządu, ale że jest to ustawa ponad podziałami, którą środowisko akademickie wspiera” – ocenił minister Bobko.
Zapewnił jednocześnie, że najlepsze uczelnie nie będą się rozwijały kosztem tych regionalnych, że zwiększenie szans rozwojowych dla najlepszych, „absolutnie nie powinno i w zamierzeniu ustawy nie będzie się dokonywać kosztem szkół regionalnych”.
Ma to być na zasadzie – jak mówił – „naczyń połączonych”, dzięki czemu szkoły regionalne na tej reformie powinny skorzystać.
„Umożliwi zachowanie kluczowego dla polskich studentów, regionów polskich, statusu szkół, uniwersytetów, politechnik regionalnych i da przekonanie, że powstanie lepszych, bardziej widocznych międzynarodowo kilku ośrodków w Polsce będzie de facto impulsem rozwojowym dla +drugiego szeregu+ szkół regionalnych” – mówił prof. Bobko.
Zastrzegł też, że ta szansa rozwojowa wymaga od uczelni regionalnych dużej pracy.
Dopytywany przez dziennikarzy o charakter tej pracy wyjaśnił, że chodzi np. o formalne przygotowanie nowych statutów. Ustawa jest bowiem tak skonstruowana – tłumaczył – że definiuje tylko ustrój uczelni na poziomie władz centralnych, gdzie jest rektor, senat i nowe ciało – rada uczelni. Natomiast struktura wewnętrzna zostaje pozostawiona do kształtowania społeczności.
„Pozostaje dużo większa dowolność, czy będą powstawały wydziały, college, instytuty – to jest z punktu widzenia ustawy pozostawione uczelniom” - zauważył.
Wiceminister zaznaczył też, że uczelnie będą podlegały ocenie naukowej za dorobek w poszczególnych dyscyplinach naukowych, a nie jak obecnie, gdzie ocenie podlegają poszczególne wydziały.
Jego zdaniem uczelnie będą musiały się tak zorganizować i przeformatować, aby w 2021 roku „dobrze wypaść”. Zauważył, że uczelnie regionalne będą musiały zanalizować swoją sytuację i podjąć wysiłek unowocześnienia, dostosowania wymogów jakościowych.
Odniósł się też do - przewidzianego w projekcie Ustawy 2.0 - możliwości zorganizowania przez uczelnie egzaminów wstępnych. Jak mówił, jest to jedna z możliwości na kierunkach szczególnie „obleganych”, zwłaszcza na najlepszych uczelniach, gdzie jest większa rywalizacja studentów.
Przypomniał, że wśród zmian zaproponowanych w nowej ustawie jest zwiększenie autonomii uczelni wyższych, ujednolicenie strumieni finansowania i zwiększenia możliwości gospodarowania środkami finansowymi przez uczelnie, skrócenie ścieżki kariery. Będą też – jak przekonywał - duże środki na programy doskonałościowe dla tych, którzy będą chcieli stawać się lepsi.
„Mamy przekonanie, że ta swoboda i autonomia zaowocuje efektami, ale musi natrafić na podatny grunt zaangażowania samego środowiska akademickiego i uwierzenia w to, że przez te najbliższe lata warto włożyć więcej pracy, niż do tej pory, w to, w czym każdy czuje się najlepszy, czy to badania naukowe, czy proces dydaktyczny, opracowanie nowych programów kształcenia, rozwiązań organizacyjnych” – przekonywał wiceminister.
„Ustawa, tak to widzimy i głęboko w to wierzymy, jest nowym otwarciem i daje nową szanse rozwoju polskiemu środowisku naukowemu czy akademickiemu” – dodał.
Przypomniał, że projekt ustawy został już skierowany do poszczególnych resortów do oficjalnych konsultacji, które – w jego ocenie – powinny zakończyć się do końca roku, a na przełomie 2017 i 2018 roku zostanie skierowany do parlamentu. Wyraził nadzieję, że na wiosnę projekt ustawy zostanie podpisany przez prezydenta.
Resort nauki chce, by Ustawa 2.0 weszła w życie od października 2018 r.
Zegarek najbogatszego pasażera "Titanica" sprzedany za 900 tys. funtów
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich