20 stycznia odbyło się seminarium naukowe z udziałem przedsiębiorców i przedstawicieli administracji pod nazwą „Zarządzanie i ekonomia w XXI wieku” na temat wartości dodana przemysłów i usług morskich. Znakomitym wprowadzeniem była wypowiedź pani Teresy Kamińskiej, prezes zarządu Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która na przykładach Bałtyckiego Portu Nowych Technologii zaprezentowała wkład działających tam przedsiębiorstw na rozwój gospodarki innowacyjnej. Wartość produkcji i usług obecnie znacznie przewyższa wartość produkcji byłej Stoczni Gdynia w okresie jej świetności informował Marek Grzybowski, prezes zarządu Polskiego Klastra Morskiego.
O miastotwórczej i ważnej dla regionu i gospodarki kraju roli portu morskiego na przykładzie Gdyni mówił Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdynia, wiceprezes zarządu Polskiego Klastra Morskiego podkreślając, że jedno miejsce pracy w porcie generuje bezpośrednio 4 miejsca pracy w otoczeniu gospodarczym, a pośrednio kilkanaście stanowisk pracy w transporcie, spedycji, logistyce, instytucjach finansowych i innych. Podkreślił, że dzisiejsze porty najnowszej generacji to miejsca przetwarzania i uszlachetniania dóbr, ośrodki logistyczne i przemysłowe. Tezę, że porty nie mogą być postrzegana jedynie jako miejsce przeładunku towarów udowodnił Michał Tuszyński z Urzędu Miasta na licznych przykładach wielu portowych miast świata.
Wkład firm zarządzających flotami w kreowanie wartości dodanej dla gospodarki morskiej omówił Tomasz Grabowski, wiceprezes Zarządu Inter Marine Group, przedstawiciel pomorskich firm zarządzających flotą, które przed kilkoma dniami założyło stowarzyszenie. Choć nie mamy już statków pod polską banderą naszym specjalistom powierza się zarządzanie flotami liczących się armatorów. O wysokiej jakości polskich kadr morskich mówił Michał Wiśniewski, dyrektor Marlow Navigation Gdynia, przewodniczący Rady polskiego oddziału APMAR (Association of Polish Marine Agents and Shipowners’ Representatives). Około 40 tys. polskich oficerów i marynarzy transferuje do Polski corocznie około 1,2 mld euro – podkreślił dyrektor Wiśniewski.
W czasie dyskusji Julian Skelnik, prezes Baltic Port Organization podkreślił liczącą się pozycję portów polskich w regionie Morza Bałtyckiego. Poseł Piotr Bauć zauważył, że niewielka wiedza posłów o polskiej gospodarce morskiej i znikome zainteresowanie jej rozwojem mają swoje odbicie w rozumieniu jej roli dla polskiej gospodarki przez pracowników administracji rządowej. Był on zresztą jedynym posłem z Wybrzeża uczestniczącym w spotkaniu.
W czasie seminarium przedstawiciele Polskiego Klastra Morskiego i Klastra Centralnego Okręgu Przemysłowego podpisali porozumienie o współpracy. Porozumienie podpisali Jacek Kopyra i Janusz Sobieraj w imieniu Klastra COP oraz Marek Grzybowski i Ryszard Toczek w imieniu Polskiego Klastra Morskiego
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym