Dyrektor wykonawczy WFSA (Worldwide Ferry Safety Association), Robert Weisbrod ogłosił, wyłonionych przez zespół sędziów tegorocznych zwycięzców konkursu na bezpieczny i przystępny cenowo prom.
Tegorocznym zadaniem w konkursie było zaprojektowanie bezpiecznego i przystępnego cenowo promu RoPax, który byłby w stanie zabrać na pokład 185 pasażerów wraz z 15-osobową załogą. Jednostka miałaby przewozić pojazdy na trasie łączącej pięć wysp otaczających leżące w zachodniej części Oceanu Spokojnego Morze Sawu.
Pierwsze miejsce zdobyła szkocka uczelnia University of Strathclyde, która za projekt promu Savutec otrzymała nagrodę $5000. W nagrodzonym projekcie zastosowano nowy system DSRS, który pozwolił na zredukowanie możliwości przewrócenia i zatopienia jednostki o 191 procent. Ponadto zoptymalizowany kadłub statku znacznie ułatwił manewrowanie okrętu w utrudnionych warunkach, dzięki minimalnemu oporowi.
Przyznano dwie drugie nagrody. W obu przypadkach zdobyły je zespoły z niemieckiej uczelni w Bremie – Hochschule Bremen - City University of Applied Sciences. Pierwszy z zespołów przedstawił propozycję łączącą aspekty bezpieczeństwa podróży z jej wygodą, jak również stabilizacje okrętu podczas kolizji.
Projekt drugiej z drużyn dotyczy jednostki, na której zastosowano system tłumienia pożarów mgłą wodną, jak rozwiązania chroniące środowiska w przypadku kolizji.
Trzecie miejsce zajęły hinduski Tolani Maritime Institute oraz amerykańska uczelnia wojskowa United States Naval Academy.
Pierwszy zespół opracował system pozwalający uniknąć przeładunku okrętu, wyłączający silnik jednostki w przypadku wykrycia przeładowania.
Druga z nagrodzonych drużyn oprócz kwestii rozwiązań pomagających w uniknięciu przeładunku, zaprojektowała także system uniemożliwiający rozprzestrzenienie się ognia na statku z miejsc na pokładzie, gdzie wybuch pożaru jest najbardziej prawdopodobny.
Nagrody zostały wręczone 2 czerwca br. w Nowym Jorku przez szefa dywizji technicznej IMO z rejonu Azja-Pacyfik Bekira Sitki Ustaoglu podczas zeszłotygodniowej konferencji poświęconej rozwiązaniom technologicznym oraz bezpieczeństwu na promach.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym