Dyrektor jednego z największych tajwańskich konglomeratów przemysłowych otrzymał zakaz opuszczania Chin - pisze w czwartek portal Nikkei Asia. W ocenie japońskich mediów incydent ten zwiększa obawy Tajwańczyków dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej w ChRL.
Tajwańska agencja CNA podała, że jeden z kierowników tajwańskiego przedsiębiorstwa Formosa Plastics Group, którego personaliów nie ujawniono, został przesłuchany po wylądowaniu w Szanghaju 1 września. Następnie zabroniono mu powrotu na Tajwan.
Rząd w Tajpej potwierdził incydent, ale odmówił dalszych komentarzy, powołując się na bezpieczeństwo osoby. Firma Formosa Plastics Group nie skomentowała sprawy - pisze Nikkei Asia.
"Chociaż nadal nie wiadomo, dlaczego ta osoba zajmująca stanowisko kierownicze została objęta ograniczeniami dotyczącymi przekraczania granicy, jednak działania Chin wysyłają jasny sygnał: każdy może podlegać rządom prawa według Pekinu" - powiedział Marcin Jerzewski z Visegrad Insight z siedzibą w Tajpej, cytowany przez japoński portal.
Jerzewski twierdzi, że jest to typowy przykład instrumentalnego wykorzystywania przez Chiny prawa do osiągania celów politycznych, tzw. lawfare, jako jednego z elementów chińskich interwencji na Tajwanie.
"Zastraszanie i działania oparte na przymusie nie są wymierzone tylko w kilku +krnąbrnych secesjonistów+" - powiedział analityk, nawiązując do ogłoszonych w czerwcu przez Pekin nowych wytycznych sądowych, zgodnie z którymi "krnąbrnym separatystom" tajwańskim w "szczególnie poważnych" przypadkach grozi kara śmierci.
W ocenie analityka "ta strategia może jeszcze bardziej oddalić Tajwańczyków od Chin ze względu na zwiększone ryzyko związane z podróżami przez Cieśninę".
Podczas gdy komunistyczny rząd w Pekinie postrzega Tajwan jako zbuntowaną prowincję i nie wyklucza użycia siły w celu przejęcia władzy nad nim, tylko 3 proc. mieszkańców wyspy czuje się "przede wszystkim Chińczykami".
Krzysztof Pawliszak
krp/ ap/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych