Bułgaria rozpoczyna stopniową wymianę paliwa reaktorów elektrowni atomowej w Kozłoduju z rosyjskiego na zachodnie - amerykańskie i francuskie; wymiana nie spowoduje zakłóceń i zatrzymania pracy reaktorów - ogłosił we wtorek dyrektor siłowni Walentin Nikołow.
Dostawa pierwszych partii paliwa, produkowanego przez amerykański Westinghouse Electric w Szwecji, rozpocznie się w kwietniu, jego załadowanie – w maju.
Paliwo Westinghouse Electric jest przeznaczone dla piątego reaktora elektrowni, dla szóstego podpisano porozumienie z francuskim Framatome. Dostawy rozpoczną się w 2025 r., ponieważ Bułgaria dysponuje dla niego rosyjskimi zapasami paliwa, które starczą do 2029 r. Oba rosyjskie reaktory o mocy 1000 megawatów każdy zostały uruchomione na początku lat 90.
Elektrownia w Kozłoduju rozpoczęła pracę w 1974 r. Pierwsze cztery reaktory wyłączono pod presją UE w 2005 r. Dwa działające reaktory zaspokajają ok. 35 proc. zużycia energii elektrycznej w kraju.
W latach 80. Bułgaria planowała budowę drugiej elektrowni atomowej w Belene nad Dunajem, zakupiono dwa rosyjskie reaktory. Z budowy ostatecznie zrezygnowano.
Projekt w Belene ma być zastąpiony budową dwóch nowych reaktorów w Kozłoduju, gdzie istnieje niezbędna infrastruktura do przesyłu prądu. Tydzień temu Bułgaria podpisała z amerykańskim resortem energetyki wstępne porozumienie o budowie dwóch reaktorów na podstawie technologii firmy Westinghouse.
Zdaniem bułgarskiego ministra energetyki Rumena Radewa (nie mylić z noszącym to samo imię i nazwisko prezydentem kraju) inwestycja będzie kosztować według wstępnych wyliczeń ok. 14 mld dolarów. Prawdopodobnie wykonawcą inwestycji będzie południowokoreański Hyundai, lecz porozumienie jeszcze nie zostało podpisane. Nowe reaktory mają być uruchomione około 2035 r.
Ewgenia Manołowa
man/ adj/
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej