Bardzo duży napływ środków z UE w najbliższych latach to szansa na szybki wzrost gospodarczy, nawet ok. 5 proc. - mówi PAP ekonomista PKO BP Piotr Bujak. Dzięki środkom na transformację energetyczną uda się ją przeprowadzić bez szkody dla konkurencyjności gospodarki - dodaje.
W piątek zakończył się szczyt UE, na którym doszło do porozumienia w sprawie kolejnego unijnego budżetu na lata 2021-2027 i funduszu odbudowy. Po wypracowaniu porozumienia premier Mateusz Morawiecki napisał na Facebooku, że Polska otrzyma 770 mld zł, a „pieniądze te są bezpieczne, bo mechanizm warunkowości został ograniczony bardzo precyzyjnymi kryteriami”, zawartymi w konkluzjach Rady Europejskiej.
Liderzy UE uzgodnili też nowy cel ograniczenia emisji gazów cieplarnianych - o co najmniej 55 proc. do 2030 roku. W porozumieniu zawarto zapisy, które miałyby prowadzić do korzystnych dla Polski zmian w Funduszu Modernizacyjnym.
Bujak zaznaczył, że porozumienia ws. unijnego budżetu i funduszu odbudowy oraz potwierdzenie bardziej ambitnych celów klimatycznych z zapewnieniem finansowania transformacji energetycznej dla Polski to bardzo dobra wiadomość dla krajowej gospodarki na kolejne lata.
"Polska będzie jednym z największym beneficjentów unijnych funduszy w kolejnej dekadzie. A jeszcze rok temu wydawało się, że w najbliższych latach pieniądze będą płynęły znacznie mniejszym strumieniem niż poprzednio" - podkreślił ekonomista.
"Bardzo duży napływ środków unijnych w najbliższych latach tworzy szansę na uzyskanie szybkiego wzrostu gospodarczego, nawet w pobliżu 5 proc. w najbliższych trzech - czterech latach, czyli na poziomie obserwowanym przez kilka lat przed pandemią" - zauważył Bujak.
Wskazał, że także unijne pieniądze w części dotyczącej realizacji celów klimatycznych to duża szansa na transformację energetyczną polskiej gospodarki, bez podkopywania jej wysokiej konkurencyjności. Stałoby się to - jak mówił - gdyby Polska musiała samodzielnie finansować zmiany w miksie energetycznym i samodzielnie ponosić koszty transformacji energetycznej.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych