To już 6 września, jak co dwa lata, dźwięki dzwonu okrętowego, ogłoszą otwarcie XXI Targów Morskich i Konferencji Baltexpo w Gdańsku. Przed nami najważniejsze wydarzenie w branży poświęcone gospodarce morskiej i przemysłowi stoczniowemu w Europie Środkowo-Wschodniej. Targi Baltexpo 2021 odbywają się w hali AmberExpo i potrwają do 8 września.
Tegoroczne Baltexpo ma charakter szczególny: to pierwsze wydarzenie gospodarcze w Europie, organizowane po okresie pandemii. Stąd szczególne zainteresowanie biznesu, administracji, ekspertów pierwszą możliwością osobistych spotkań i rozmów. Baltexpo 2021 jest tez dowodem żywotności, rozmachu inwestycyjnego, poszukiwania nowych form działalności i źródeł finansowania polskich przemysłów morskich.
- Współpracujemy ze ekspertami oraz całym środowiskiem morskim po to aby targi były interesujące, poruszały wszystkie kwestie kluczowe dla branży, oraz by przedstawiały nowatorskie rozwiązania - mówi Grażyna Karłowska, prezes zarządu Targów Warszawskich, organizatora Baltexpo.
- Dociera do nas wiele głosów mówiących, że targi są szczególnie wyczekiwane przez środowiska gospodarcze.
Najważniejsze grupy wystawców na tegorocznych targach to stocznie i producenci wyposażenia okrętowego, porty i terminale, producenci sprzętu do rozładunku i przeładunku, transport intermodalny, energetyka wiatrowa. Mimo krótkiego czasu na zgłaszanie udziału od momentu zawieszenia ograniczeń, BALTEXPO 2021 zgromadzi aż 116 wystawców z 8 krajów.
Ponad 60 godzin konferencji i debat
Baltexpo to w tym roku także ponad 60 godzin konferencji i debat publicznych. Tematyka tych dziesięciu konferencji oddaje złożoność i kompleksowość problematyki, związanej z sektorem morskim.
Uczestnicy Baltexpo dyskutować będą podczas Debaty Otwarcia o inicjatywie Trójmorza rozumianej jako nowy impuls rozwoju regionu portów Europy Środkowo-Wschodniej. Współorganizatorem tej Debaty jest rządowy Ośrodek Studiów Wschodnich (OSW), zaś patronem medialnym portal Trójmorze.
Elektryzującemu stocznie i dostawców wyposażenia Programowi „Miecznik” poświęcona jest konferencja, której partnerem jest PGZ Stocznia Wojenna. W sektorze targów i w konferencji, poświęconej temu największemu w historii kontraktowi polskiego przemysłu obronnego zapowiedzieli udział czołowi przedstawiciele sił zbrojnych i przemysłu zbrojeniowego z kraju i zagranicy.
Budzącą wiele nadziei i kontrowersji chińska inicjatywa Morskiego Jedwabnego Szlaku i szans Polski na styku Azji i Europy będzie przedmiotem obrad kolejnej konferencji w międzynarodowej obsadzie.
Projektowi morskiej energetyki wiatrowej, na który w najbliższych latach przeznaczone będą poważne środki z Krajowego Programu Odbudowy, udziałowi portów i firm - kooperantów poświęcona jest kolejna dwusesyjna konferencja. Chodzi o zwiększenie udziału polskich firm w dostawach komponentów i materiałów na rzecz morskiej energetyki wiatrowej.
Należy się spodziewać, ze uczestnicy Morskiego Forum Inwestycji Infrastrukturalnych omówią strategie rozwoju portów morskich, portowych i około portowych inwestycji infrastrukturalnych i upomną się o inwestycje intermodalne i ułatwiające dostęp do polskich portów. Przedmiotem oddzielnych konferencji będą także m. in. inwestycje kolejowe w kontekście transportu intermodalnego, dekarbonizacja żeglugi, zeroemisyjne statki i technologie.
Tradycyjnie podczas wydarzenia zbierze się Związek Pracodawców Forum Okrętowe. Patronat nad Baltexpo 2021 objęli m. in. ministrowie: Infrastruktury, Spraw Zagranicznych, Rozwoju i Technologii, Klimatu i Środowiska, Aktywów Państwowych, marszałkowie województw pomorskiego i zachodniopomorskiego, wojewoda pomorski, prezydenci Gdańska, Gdyni i Szczecina. Partnerami są: Bank Gospodarstwa Krajowego i Invest in Pomerania.
Organizatorem Baltexpo jest jak zawsze Zarząd Targów Warszawskich.
Portal GospodarkaMorska.pl objął XXI Międzynarodowe Targi Morskie Baltexpo patronatem medialnym.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym