mk
Chiny pracują z USA dniem i nocą w poszukiwaniu umowy handlowej, która będzie odpowiadała interesom obu stron i spełni nadzieje świata, w tym w sprawie zniesienia karnych i odwetowych ceł – powiedział w sobotę wiceminister handlu ChRL Wang Shouwen.
USA i Chiny toczą obecnie spór, który chińskie ministerstwo handlu określało jako największą wojnę handlową w historii gospodarki. Administracja prezydenta Donalda Trumpa wprowadziła karne cła na chiński eksport do Stanów Zjednoczonych, by zmusić Pekin do reform polityki handlowej, którą Waszyngton uznaje za nieuczciwą, na co Chiny odpowiedziały taryfami odwetowymi.
Osiągnięte w ostatnich tygodniach postępy w negocjacjach skłoniły jednak Biały Dom do bezterminowego wstrzymania podwyżki karnych ceł na chińskie produkty warte 200 mld dolarów rocznie. Wcześniej zapowiadano, że cła wzrosną, jeśli obie strony nie osiągną ostatecznego porozumienia przed 2 marca.
W kuluarach trwającej w Pekinie dorocznej sesji parlamentu wiceminister Wang ocenił, że wzajemne nakładanie ceł szkodzi zarówno interesom USA, jak i Chin, a także gospodarce światowej. Wyraził optymizm w sprawie negocjacji, ale zaznaczył, że uzgodniony mechanizm handlowy musi być oparty na równości stron i uczciwości.
„Obecnie zespoły ekonomiczne i handlowe z obu stron nie szczędzą wysiłków, by komunikować się i negocjować ze sobą, aby osiągnąć porozumienie zgodne z zasadami i kierunkami wyznaczonymi przez przywódców obu państw (…) czyli znieść wszystkie wzajemne taryfy, aby dwustronne relacje handlowe mogły powrócić do normy” - powiedział wiceminister.
W rozmowie z dziennikarzami Wang odniósł się do prowadzonych za zamkniętymi drzwiami negocjacji wysokiego szczebla. Według niego w czasie rozmów wicepremier ChRL Liu He i przedstawiciel USA ds. handlu Robert Lighthizer zamówili jedzenie z zewnątrz, przy czym obaj wybrali dania, które miały ułatwić porozumienie.
„Wicepremier Liu zjadł wołowego hamburgera, a Lighthizer smażonego kurczaka z bakłażanem” - powiedział Wang, odnosząc się do dania kuchni chińskiej. „Podczas negocjacji dostępna była kawa i herbata, ale żaden z nich nie pił ani kawy, ani herbaty. Obaj pili przegotowaną wodę. Trzeba szukać płaszczyzny porozumienia” - wyjaśnił.
Negocjacje z udziałem Lighthizera i Liu odbywały się na przemian w Pekinie i Waszyngtonie. Nie jest jasne, kiedy i gdzie urzędnicy spotkają się ponownie.
Z Kantonu Andrzej Borowiak (PAP)
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych