ew
Unia Europejska jest gotowa do intensyfikacji rozmów z Wielką Brytanią - zapewniła w poniedziałek przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen przed wideokonferencją z szefem brytyjskiego rządu Borisem Johnsonem.
Poza tym dwojgiem polityków w poniedziałek po południu naradzać się będą przewodniczący Rady Europejskiej Charles Michel i szef Parlamentu Europejskiego David Sassoli.
"UE jest gotowa zintensyfikować rozmowy, jesteśmy dostępni 24/7. Dajmy nowy impuls negocjacjom" - zaapelowała szefowa KE na Twitterze.
Dotychczasowe cztery rundy rozmów nie przyniosły przełomu w żadnym z omawianych obszarów. Atmosfera nie jest dobra - Londyn zarzuca Brukseli złą wolę, a Bruksela oskarża Downing Street o nietrzymanie się wcześniejszych ustaleń z deklaracji politycznej.
Ustalona jeszcze w 2019 r. konferencja wysokiego szczebla miała podsumować dotychczasowy postęp, ale w zgodnej opinii obserwatorów nie ma za bardzo czego podsumowywać.
Różnice między stronami dotyczą tak fundamentalnych kwestii, jak zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i standardy, jakich powinny się one trzymać po obu stronach kanału La Manche, a także zakres umowy czy rozstrzyganie przyszłych sporów.
W zeszłym tygodniu minister bez teki Michael Gove na wspólnej unijno-brytyjskiej komisji, która zajmuje się wdrożeniem umowy wyjściu Wielkiej Brytanii z UE, oficjalnie zakomunikował, że jego kraj nie wystąpi o przedłużenie okresu przejściowego. Kończy się on 31 grudnia br.
Po poniedziałkowych rozmowach z udziałem Johnsona i liderów instytucji UE w opinii analityków raczej nie należy spodziewać się przełomu. Komisja Europejska poinformowała, że po naradzie nie będzie konferencji prasowej, a rezultaty spotkania online zostaną podane do wiadomości w innej formie.
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi