mk
Musimy spodziewać się konsekwencji spowolnienia gospodarki niemieckiej - powiedział w czwartek minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, komentując dane GUS dot. produkcji przemysłowej w sierpniu. Dodał, że następne miesiące dadzą odpowiedź, czy to efekt spowolnienia.
Według opublikowanych w czwartek wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego produkcja przemysłowa w sierpniu rok do roku spadła o 1,3 proc. wobec konsensusu wzrostu o 1,9 proc. i po wzroście o 5,8 proc. w lipcu.
"To jest taki pierwszy spadek" - powiedział minister. "Musimy poczekać, żeby potwierdzić, czy to jest taki efekt jednostkowy miesiąca wakacyjnego, czy to jest dłuższy trend" - dodał.
Ocenił, że "w polskiej gospodarce musimy spodziewać się konsekwencji tego, co się dzieje w Niemczech". "Branża motoryzacyjna, która jest najważniejszą branżą w przemyśle niemieckim, faktycznie ma w tej chwili kłopoty, więc wiedzieliśmy, że to będzie miało jakieś efekty dla naszej gospodarki, ale czy to jest głównie efekt tego spowolnienia, czy to jest efekt wakacyjny, musimy jeszcze poczekać na potwierdzenie tego w kolejnych miesiącach" - podkreślił.
"Polska gospodarka, a szczególnie sektor przemysłowy jest znacznie bardziej zdywersyfikowany, nawet silniej zdywersyfikowany niż w gospodarce niemieckiej, czyli w mniejszym stopniu jesteśmy uzależnieni gospodarczo od szoków w branży motoryzacyjnej. To widać przy porównaniu naszego kraju z gospodarkami np. Słowacji, czy Czech, które są w znacznie większym stopniu uzależnione od branży motoryzacyjnej, aniżeli my jesteśmy" - ocenił.
Zgodnie z danymi GUS, produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep spadła w sierpniu o 10,8 proc.; koksu i produktów rafinacji ropy naftowej – o 8,9 proc., wydobycie węgla kamiennego i brunatnego – o 8,4 proc.; produkcja metali – o 6,3 proc.; wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych – o 4,6 proc.
Wzrost produkcji sprzedanej przemysłu, w porównaniu z sierpniem ub.r. nastąpił w 16 działach, m.in. w produkcji komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych – o 7,3 proc., urządzeń elektrycznych – o 6,4 proc., wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych – o 4,2 proc.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych