pc
Budowa Nord Stream 2 to “ogromne zyski” dla Niemiec i duże straty dla Ukrainy - ocenia w poniedziałek dziennik “La Vanguardia”. Odnotowuje, że gazociąg to jeden z głównych powodów napięć między państwami UE, a także sporu między władzami Niemiec i USA.
Wydawany w Barcelonie dziennik informuje o rozpoczętych pracach przy budowie NS2 w rosyjskich wodach terytorialnych, wskazując, że projekt ten ujawnia rozdźwięk między zamiarami i poczynaniami władz Niemiec.
"Niemcy wolałyby nie znaleźć się w tym projekcie, choć z drugiej strony niesie on dla nich ogromne korzyści finansowe" - pisze gazeta. Zauważa, że budowa drugiej nitki magistrali po dnie Bałtyku doprowadziła do konfliktu między państwami członkowskimi Unii Europejskiej, a także do sporu między Berlinem i Waszyngtonem.
W tekście zatytułowanym "Rusza gazociąg niezgody" hiszpańska gazeta wskazuje, że promotorzy niemiecko-rosyjskiego gazociągu "usiłują przedstawiać go jako przedsięwzięcie czysto komercyjne". Dziennik zaznacza jednak, że w skład konsorcjum budującego NS2 wchodzą firmy z udziałami państwowymi, takie jak rosyjski Gazprom.
Gazeta wskazuje, że "Niemcy już teraz przyjmują 23 proc. importowanego do UE gazu”. Odnotowuje przy tym powiązania polityczne NS2 i zaprzecza, jakoby był to "tylko projekt prywatnych przedsiębiorstw". Jako największego przegranego w sprawie gazociągu z Rosji do Niemiec wskazuje Ukrainę.
"Dwie bałtyckie magistrale gazowe mogą pozbawić Ukrainę ważnych źródeł wpływów, pozostawiając ją bardziej podległą Kremlowi, popierającemu separatystów na wschodzie Ukrainy" - napisała "La Vanguardia".
Wskazuje też powiązania polityczne w ramach NS2. "Niemiecki rząd federalny musi radzić sobie z dyskomfortem spowodowanym faktem, że na czele rady dyrektorów (spółki) Nord Stream (…) stoi były socjaldemokratyczny kanclerz Niemiec Gerhard Schroeder, dobry przyjaciel rosyjskiego prezydenta Władimira Putina" - odnotowała "La Vanguardia".
Gazeta pisze, że "Rosja pokryje połowę wydatków na budowę NS2, szacowanych na 8,4 mld euro". Odnotowuje, że resztę muszą pokryć niemieckie spółki Uniper i Wintershall, holendersko-brytyjski Shell, austriacki OMV oraz francuska spółka Engie.
W poniedziałek koncern Gazprom rozpoczął budowę Nord Stream 2 w rosyjskich wodach terytorialnych i planuje ułożenie 100 km pierwszej nitki magistrali w ciągu jednego miesiąca.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Rosja wysłała samochody do Kuby. W porcie w Hawanie wyładowano auta „Moskwicz”
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law