Trwająca od lutego ubr. wojna na Ukrainie okazała się wyjątkowo bolesna dla krajowej branży żeglugowej, jednak w ostatnim czasie udało się jej częściowo podźwignąć z kryzysu. Krajowe statystyki podają, że w okresie styczeń-listopad br. porty zwiększyły przeładunki w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku o 15,8%, do 52,8 mln ton. Jest to efekt wykorzystania tzw. "korytarza zbożowego", współpracy międzynarodowej i sukcesów w zakresie zabezpieczenia ukraińskich wód terytorialnych i infrastruktury morskiej.
Okres suszy w Amazonii nadal trwa i na ten moment nie zapowiada się aby sytuacja miała ulec zmianie. Przy normalnych warunkach atmosferycznych sezon deszczowy powinien rozpocząć się pod koniec września lub w bardziej nietypowej sytuacji na początku października. Globalne ocieplenie zmieniło jednak klasyczne modele pogodowe i obecnie ciężko określić kiedy opady powrócą.
Ukraina zdołała znaleźć alternatywne sposoby na eksport swojego zboża, ale jest mało prawdopodobne, by ich przepustowość dorównała szlakom eksportowym w ramach Czarnomorskiej Inicjatywy Zbożowej, przekazało w piątek brytyjskie ministerstwo obrony.
Statek jest z natury rzeczy dla człowieka miejscem wrogim, wystarczy postawić nogę, nie tam, gdzie trzeba i można ją stracić - powiedział PAP.PL kapitan żeglugi śródlądowej Mirosław Kaczyński, który pełni służbę na Wiśle od 46 lat.
W Szczecinie trwa jubileuszowa edycja Kongresu Morskiego. Jak podają media, podczas debaty dużo uwagi zostało poświęconej żegludze rzecznej. Eksperci zgodnie przyznali, że jest ona obecnie praktycznie niewykorzystywana w transporcie mimo, że jest tańsza i proekologiczna.
Firma będzie korzystać z zeroemisyjnych pchaczy i barek Kotug International do transportu ziaren kakaowych z portu w Amsterdamie do fabryki kakao w Zaandam. W pełni zelektryfikowane jednostki nawodne mają nie tylko eliminować emisję CO2, jak i hałas w transporcie rzecznym.
Według Kongresowego Biura Budżetowego (Congressional Budget Office, CBO) wydatki zdecydowanie wzrosną w porównaniu pierwotnymi założeniami.
Położony w landzie Dolna Saksonia na północy Niemiec 70-kilometrowy Kanał Nadbrzeżny łączy rzekę Hunte w okolicach Oldenburga z kanałem Dortmund-Ems w pobliżu Doerpen. Szlakiem, którym mogą poruszać się jednostki o zanurzeniu 2,5 m transportowanych jest ok. 3,4 mln towarów rocznie. Planowana jest rozbudowa kanału.
Po spadku ruchu towarowego na niemieckich drogach wodnych w roku 2020, w ubiegłym roku żegluga śródlądowa zdołała się nieco ożywić. Według danych Federalnego Urzędu Statystycznego w 2021 roku rzekami RFN dostarczono do portów około 195 milionów ton towarów.
Naukowcy zaapelowali do władz "o podjęcie natychmiastowych działań związanych z Odrą i innymi rzekami w Polsce", m.in. o zaprzestanie prac regulacyjnych - na rzecz renaturyzacji. "Bez zmiany sposobu gospodarowania rzekami w Polsce podobne przypadki obserwować będziemy coraz częściej" - czytamy w apelu przedstawicieli uczelni i PAN.
Chińscy hakerzy infekują europejskie statki
Poszło z dymem. Wysadzili platformę w suchym doku [WIDEO]
Tak gorąco na Morzu Czerwonym nie było od dawna. Siły koalicji zwalczają Huti w każdej domenie i pomagają ofiarom ataków
"Ratownik" po amerykańsku. Zwodowano nowy okręt ratowniczy dla sił morskich USA
2H i Vekta Group pracują nad innowacjami w zakresie kabli wysokiego napięcia dla morskich elektrowni wiatrowych
Tärntank zamawia dziesiąty hybrydowy chemikaliowiec od Kongsberg Maritime