Kwiecień to kolejny miesiąc, w którym dochodziło do groźnych ataków na statki handlowe, które w mniejszej ilości, ale nadal kontynuują swoje podróże przez Morze Czerwone oraz Zatokę Adeńską. Jak podają międzynarodowe źródła analityczne, w tym Clarksons Research takich przejść statków w zależności od ich typów jest o wiele mniej niż wcześniej. Chodzi o spadki rzędu od około 70 % do nawet 90 % statków różnych typów przepływających mniej przez te niebezpieczne rejony w stosunku do okresu grudnia 2023 roku.
Dekada Nauk o Oceanach na rzecz Zrównoważonego Rozwoju ONZ to trzecia już konferencja w ramach programu zaplanowanego na lata 2021–2030. Jest to konferencja, która gromadzi społeczność i partnerów uczestniczących w projekcie Ocean Decade. Przez tydzień naukowcy, społecznicy, przedstawiciele rządów i organizacji międzynarodowych informują o najnowszych wynikach badań oraz programują wspólne priorytety.
W marcu br. zostały osiągnięte dwa istotne etapy w projekcie morskiej farmy wiatrowej BC-Wind rozwijanej przez Ocean Winds w polskiej części Bałtyku. Kampania badań dna morskiego w lokalizacji BC-Wind oraz korytarza kabli eksportowych została zakończona po prawie 12 miesiącach intensywnej pracy. Dodatkowo, na koniec miesiąca zakończyła się kampania badań geofizycznych i geotechnicznych nearshore, trwająca niecałe 9 miesięcy.
Działalność i wyniki ekonomiczne Grupy Kongsberg w 2023 r. dowiodły, że działalność w przemysłach obronnych, morskich i kosmicznych to dobry i perspektywiczny biznes. Portfel zamówień Grupy wzrósł z 63 256 NOK na koniec 2022 r. do 88 550 mln NOK na koniec 2023 r. Portfel zamówień Kongsberg Maritime wzrósł o 2 674 mln NOK, Kongsberg Defence & Aerospace o 21 837 mln NOK, Kongsberg Discovery o 496 mln NOK, a Kongsberg Digital o 884 mln NOK w ciągu roku.
Na rynku pojawiło się nowe urządzenie do badania dna, które wprowadził Kongsberg Discovery. Norweska firma specjalizuje się w rozwoju podwodnej robotyki i technologii czujników. Lżejsze urządzenie EM 2042 MBES spotkało się z bardzo pozytywną reakcją hydrografów na konferencji FEMME w Edynburgu.
Norweska firma Kongsberg zajmująca się sprzętem i technologią morską, dostarczy szereg wyposażenia naukowego, w tym czujniki naukowe i sprzęt do obsługi dla nowego, niemieckiego statku do badań oceanicznych, Meteor IV. Ma on pomóc w pozyskaniu nowej wiedzy na temat środowiska morskiego i wzmocnić wkład Niemiec w ochronę mórz.
Na Morzu Południowochińskim, niedaleko Filipin, odnaleziono wrak japońskiego statku handlowego Montevideo Maru, na pokładzie którego zginęło w 1942 roku ponad 1000 jeńców wojennych i internowanych cywilów, w tym 864 Australijczyków - powiadomił w sobotę wicepremier i minister obrony Australii Richard Marles.
Firma będąca jednym z zagranicznych partnerów programu budowy wielozadaniowych fregat proj. Miecznik podejmie się prac związanych z utrzymaniem zdolności do działań trzech statków naukowo-badawczych. Wartość kontraktu wynosi 45 milionów funtów (237 mln zł).
Na mocy trwającej trzy lata umowy, trzy brytyjskie jednostki naukowo-badawcze o dużym znaczeniu dla nauki – RRS Sir David Attenborough, RRS Discovery i RRS James Cook – przejdą konserwacje i prace modernizacyjne w stoczniach grupy Babcock International.
Znany z inwestowania w zieloną energetykę norweski gigant energetyczny przedstawił w krajowym Ministerstwie Ropy Naftowej i Energii (MPE) swój plan rozwoju i eksploatacji głębokowodnego projektu gazowego na Morzu Norweskim. Inwestycja wyceniana jest na blisko 1,4 mld USD.
Rosja wykorzystuje zdobyty port w Mariupolu do celów przeładunkowych
Dania podejmuje działania w celu ograniczenia rosyjskiej floty cieni
Z pomocą Australii władze Fidżi chcą zabrać feralny patrolowiec z miejsca wypadku. Nie wiadomo, czy wróci do służby
Nowe połączenie z Baltic Hub do brytyjskich portów
Operatorzy systemów przesyłowych gazu podpisali porozumienie celem przyspieszenia rozwoju infrastruktury wodorowej
Tak kształtuje się przyszłość żeglugi? Położono stępkę pod Celebrity Xcel, statek pasażerski z napędem na metanol