mk
Obroty kontenerowe w Porcie Szanghaj wzrosły o 1,6 % w 2016 r., osiągając 37,13 mln TEU. Po recesji w pierwszych miesiącach roku, przeładunki w stosunku do takiego samego okresu 2015 r., spadły o 0,8 % i wyniosły 21,16 mln TEU. W drugiej połowie przepustowość jednak podskoczyła i ostatecznie przekroczono wynik z 2015 r. (36,53 mln TEU). Port pozostaje największym na świecie pod względem liczby obsłużonych kontenerów.
W grudniu 2016 r. port szanghajski obsłużył 3 mln TEU - tyle samo, ile rok wcześniej. Dla porównania, drugi największy port kontenerowy świata - Singapur - w tym samym czasie obsłużył 2,76 mln TEU.
Jak na tle Szanghaju wypada gdański port? Terminal kontenerowy DCT Gdańsk zakończył 2016 rok z wynikiem operacyjnym na poziomie blisko 1,3 mln TEU.
Szanghaj leżący u ujścia rzeki Jangcy stanowi najbardziej ruchliwy węzeł transportowy na wschodnim wybrzeżu Chin. Jako ważne centrum handlu, biznesu i finansów, charakteryzuje go wysoko rozwinięta infrastruktura oraz dogodna sieć połączeń towarowych i pasażerskich.
Port w Szanghaju ulokowany jest wzdłuż liczącej 18 tys. km linii brzegowej i stanowi dla większości zagranicznych firm pierwszy przystanek na drodze transportu w głąb Chin. Co miesiąc z portu wyrusza ponad 2000 kontenerowców zmierzając w różnych kierunkach świata. Stąd też są bezpośrednie połączenia do Gdańska (czas transportu bez przeładunków to około 32-33 dni).
Port znajduje się na wyspie, a z lądem połączony jest długim na 32,5 km mostem Donghai, uruchomionym 1 grudnia 2005 roku. Jest to jeden z najdłuższych mostów na świecie. Port ten jest cały czas rozbudowywany.
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024
Floty i szlaki żeglugowe bezpieczne dzięki dostępności map elektronicznych. Biura hydrograficzne powinny pomóc żegludze
Nowe sankcje na Rosję mają dotyczyć żeglugi i portów