• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Konferencja w chorwackiej Opatiji

jk

21.11.2017 09:27 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Konferencja w chorwackiej Opatiji - GospodarkaMorska.pl

W chorwackiej Opatiji rozpoczęła się 20 listopada br. trzydniowa konferencja zatytułowana „Port w Rijece bramą dla korytarza Bałtyk-Adriatyk”. Jej uczestnikami są prezes Zarządu – Dariusz Słaboszewski oraz dyrektor ds. handlowych – Aneta Szreder-Piernicka. Reprezentując ZMPSiŚ SA oraz organizację BPO (Baltic Port Organisation) prezes Słaboszewski występuje w podwójnej roli.

Konferencja ma charakter międzynarodowy. Patronat honorowy objęła prezydent Chorwacji  - Kolinda Grabar Kitarović.

Podczas dyskusji panelowych uczestnicy spotkania dyskutować będą o możliwościach rozwojowych portu w Rijece oraz o wyzwaniach z tym związanych. Agenda przewiduje również wizytę studyjną w samym porcie.

Prezes Słaboszewski w swoich wystąpieniach koncentrować się będzie na dotychczasowych doświadczeniach zespołu portów Szczecin-Świnoujście, wynikającymi z faktu, iż są one portami bazowymi korytarza Bałtyk-Adriatyk. Ponadto w imieniu BPO, zaprosi na doroczną konferencję tej organizacji (BPO Conference), która odbędzie się w Szczecinie we wrześniu 2018 r.

Udział w konferencji w Opatiji, to wynik zacieśniania współpracy pomiędzy ZMPSiŚ SA a portem w Rijece. Zarządy obu portów podpisały 7 lipca br. porozumienie o współpracy w trakcie odbywającego się w Warszawie spotkania państw Inicjatywy Trójmorza. Warto dodać, że podczas opatijskiej konferencji analogiczne porozumienie z portem w Rijece podpisze Zarząd Morskiego Portu w Gdańsku.

Zespół portów Szczecin-Świnoujście łączy z chorwacką Rijeką właśnie korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk.  Nasze porty stanowią jego początkowy element.

Sama Rijeka, to trzecie, co do wielkości miasto w Chorwacji (ok. 170 tys. mieszkańców) i zarazem największy port tego państwa. Port jest strategicznie usytuowany, ze względu na rozbudowę Kanału Sueskiego oraz potencjał rozwojowy z tego płynący. Stąd też dla klientów portów Szczecin i Świnoujście, zainteresowanych obrotem towarowym pomiędzy Europą, a krajami basenu morza Śródziemnego oraz Oceanu Indyjskiego, może stwarzać idealne warunki ekspansji geograficznej.

Podobnie, jak porty w Szczecinie i Świnoujściu, Rijeka jest portem uniwersalnym. W ostatnich latach obroty w tamtejszym porcie kształtują się na poziomie 9-13 mln ton, w tym przeładunki drobnicy 2,1-2,3 mln ton, masowe suche ok.  2 mln ton,  masowe płynne ponad 6,5 mln ton,  drewno  blisko 400 tys. ton. Przeładunki kontenerów w 2015 roku osiągnęły poziom 200 tys. TEU i intensywnie rosną. Rijeka, podobnie jak  port w Świnoujściu posiada terminal promowy.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.